Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Beech Staggerwing SE-BRY - 3

Publicerad 2019-06-23 18:00:00 i Beech, Propulärkultur,



Här kommer ytterligare ett inlägg om Beech Staggerwing SE-BRY. Det har legat i bloggskafferiet i cirka fem-sex år och där är det ju dags att rensa.

Kolla gärna in Beech Staggerwing SE-BRY - 1 och Beech Staggerwing SE-BRY - 2.



Om den förste svenske ägaren till detta flygplan kan man läsa en del om på den fantastiska sajten Gustavsviks flygfält. Klicka här och läs om bröderna Ahrel.


SE-BRY på Jönköpings gamla flygplats, Rocksjön, cirka 1958. Bild via SFF. På den tiden ägd av Björn Hjelme-Lundberg vars flygplan har varit föremål för flera blogginlägg genom åren - kolla till exempel in Junex flög för allt var tyget höll - 3.

Följande klickbara bilder är tagna av Pej Kristoffersson på Bromma 1959-60 och kommer via Peter Liander.

Historik rörande flygplanet enligt Lars E Lundin:

SE-BRY
Beechcraft D17S Staggerwing        

Tillverkningsnummer 4920                            

Tillverkningsår 1943

Fd 43-10872 (USAAF UC-43-BH), FZ430 (RAF Traveller Mk.I), OO-VIT

Reg  50-05-05  Rockhammars Bruk AB, Sällinge (I Ahrel, Örebro)

58-04-15 Björn Hjelme-Lundberg, Huskvarna

Luftvärdigheten utgick 60-05-27

Avregistrerad 64-01-xx Sålt till Schweiz, reg HB-UIH.

Senare G-BDGK, åter till Sverige 1989.

Reg SE-BRY igen  90-06-01  Exponic Systems AB, Spånga

Luftvärdigheten utgick 92-06-30, men åter med LVB sommaren 1995.          

96-04-01 N P-E Höglund, Grillby

Avställd sedan ca 1997.

Så här såg flygplanet ut när det såldes till UK från Schweiz i mitten av 70-talet.

Den avslutande bilden på Staggerwingen, nu som SE-BRY, tog jag på Barkarby den 1 juni 1996.

Liknande inlägg

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela