Beech Staggerwing SE-BRY - 3
Här kommer ytterligare ett inlägg om Beech Staggerwing SE-BRY. Det har legat i bloggskafferiet i cirka fem-sex år och där är det ju dags att rensa.
Kolla gärna in Beech Staggerwing SE-BRY - 1 och Beech Staggerwing SE-BRY - 2.
Om den förste svenske ägaren till detta flygplan kan man läsa en del om på den fantastiska sajten Gustavsviks flygfält. Klicka här och läs om bröderna Ahrel.
SE-BRY på Jönköpings gamla flygplats, Rocksjön, cirka 1958. Bild via SFF. På den tiden ägd av Björn Hjelme-Lundberg vars flygplan har varit föremål för flera blogginlägg genom åren - kolla till exempel in Junex flög för allt var tyget höll - 3.
Följande klickbara bilder är tagna av Pej Kristoffersson på Bromma 1959-60 och kommer via Peter Liander.
Historik rörande flygplanet enligt Lars E Lundin:
SE-BRY Beechcraft D17S Staggerwing
Tillverkningsnummer 4920
Tillverkningsår 1943
Fd 43-10872 (USAAF UC-43-BH), FZ430 (RAF Traveller Mk.I), OO-VIT
Reg 50-05-05 Rockhammars Bruk AB, Sällinge (I Ahrel, Örebro)
58-04-15 Björn Hjelme-Lundberg, Huskvarna
Luftvärdigheten utgick 60-05-27
Avregistrerad 64-01-xx Sålt till Schweiz, reg HB-UIH.
Senare G-BDGK, åter till Sverige 1989.
Reg SE-BRY igen 90-06-01 Exponic Systems AB, Spånga
Luftvärdigheten utgick 92-06-30, men åter med LVB sommaren 1995.
96-04-01 N P-E Höglund, Grillby
Så här såg flygplanet ut när det såldes till UK från Schweiz i mitten av 70-talet.
Den avslutande bilden på Staggerwingen, nu som SE-BRY, tog jag på Barkarby den 1 juni 1996.