Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Flygvapnets Navion - eller snarare det kunde ha blivit...

Publicerad 2019-02-11 17:09:00 i Kalla kriget, Propulärkultur,

Denna bild har jag länge hoppats kunna komma över för att göra ett inlägg. Nu har det hänt och detta tack vare Sven-Erik Jönsson som funnit den i Svensk Flyghistorisk Förenings bildarkiv. Bilden är också publicerad i Flyghistorisk Revy Flygvapnets Sk 16 av Peter Liander, vilken gavs ut 2006. Jag citerar en bit i Peters text, från sidorna 74 och 75:

När köpet av det som skulle komma att bli Sk 16B blev aktuellt 1950, föddes idén om att byta ut "SE 01".

 
Flygplanet var vid denna tidpunkt i behov av en större översyn och eftersom det ändå skulle köpas flera Sk 16 i USA föreslog Hubert von Schinkel att man skulle kunna behålla ett av dessa som ersättning. "SE 01" skulle i så fall skeppas över till Sverige för att där genomgå den nödvändiga tekniska översynen. Tanken var att behålla ett av de bästa exemplaren i den nya omgången.

Att genomföra denna idé verkade naturligtvis relativt enkelt, men utgången var inte självklar eftersom det visade sig svårt att få tag på tillräckligt många flygplan. Eftersom "SE 01" under alla förhållanden måste ersättas övervägde von Schinkel att istället köpa en North American L-17.

Denna flygplanstyp som kanske är mera känd som Ryan Navion, användes som sambandsflygplan inom USAF. Företaget Babb & Co hade redan en L-17 som sannolikt kunde få köpas till samma pris som en AT-6.

Så småningom visade det sig emellertid möjligt att få tag på önskat antal AT-6/SNJ-flygplan och till sist blev det för ambassadens del sådeles en "ny" Sk 16. Hubert von Schinkel hade för övrigt vid en provflygning av L-17 funnit att typen hade betydligt lägre marschfart än Sk 16.

Ett ytterligare intressant faktum i sammanhanget är att det aktuella L-17-flygplanet faktiskt var försett med svenska nationalitetsbeteckningar. Det var dessutom märkt "RSAF 707".

Hur länge detta flygplan hade svensk "uniform" är dock inte känt, inte heller vilken färg det var målat i. Men dess förekomst är sensationell och har hittills inte varit allmänt känd.

En Navion som svenskt ambassadflygplan i Washington alltså, ett tämligen långt framskridet ärende 1950. Om Herbert von Schinkel har jag skrivit tidigare - se Herbert von Schinkels Miles Hawk Major. Om flygplantypen Navion har jag skrivit flera inlägg, bland annat Ryan Navion SE-CPL - 1 som avslutas så här:

Förresten, undrar om vi ska kunna lyckas identifiera den Navion som 1950 målades upp i USA som RSAF 707 med kronmärken?

Sven-Erik har kanske knäckt denna gåta. Han föreslår att RSAF 707 kan varit N8707H, som hade tillverkningsnummer NAV-4-707 och byggd av North American. N8707H inregistrerades den 20 mars 1947 och avfördes den 9 mars 1951. Tyvärr är vidare öden ökända, men den siste ägaren hette Tom Norris med adress Paris, Texas.

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Stellan

Publicerad 2019-02-11 23:16:22

Spännande. Tror dock inte på grön om det inte finns absoluta bevis på det. Det verkar ju som att föregångaren var blå med gula texter enligt artikeln i Teknikens värld, varför då inte ha det nya i samma färger?

Postat av: Hans Persson

Publicerad 2019-02-12 09:38:54

"Denna bild har länge hoppats kunna komma över för att göra ett inlägg." Hur har du tänkt här? Kan bilder hoppas?

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela