Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Ostermanair på tyska

Publicerad 2018-10-18 16:00:00 i Flygföretagande, Propulärkultur,

Osterman Air Charter Douglas DC-7 Soderstrom
Ibland kan det hända att man blir förvånad över wikipedia. Till exempel blev jag det när jag hamnade på tyska wikins artikel om Ostermanair Sweden. På svenska finns det inte ens en dylik om detta charterbolag - även förkortat OAC - från 60-talet. Artikeln är mycket detaljerad, och som jag uppfattar, skapligt korrekt. 


När OAC gick upp i Internord Avation A/S (före detta OAC då benämt Internord Aviation AB) den 1 oktober 1966, hade man - tillsammans med sitt danska systerbolag (förut kallat Aero-Nord) - fyra DC-7 och fyra DC-7B. Än mer imponerande var det man hade "on order": Tre Convair CV.990 och tre Boeing 727-173QC! Alla tre begagnade CV.990 levererades till Internord, men sedan gick det inte länge innan det var kört. Hösten 1968 gick bolaget i konkurs.

Finner en uppgift att tre Boeing fanns 727-173QC i användning hos japanska JAL 1971.  73 var Word Airways kundnummer hos Boeing. Finns det mer info om dessa?

Läs gärna även inlägget Air Trader Sweden AB. Finns en del relaterat till det som ovan beskrivs.
 
OAC:s Douglas DC-7:or SE-CNI och SE-CNH, plåtade i färg av "shutterking" Lars Söderström på Bromma 1965-66, är med i detta inlägg tack vare den nämnda wikipediaartikeln. Jag har för några år sedan publicerat ett inlägg om ett annat av OAC:s flygplan - kolla in DC-7 SE-CNG.

Osterman Air Charter Douglas DC-7 Soderstrom-2.jpg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela