Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Om Navajo SE-FLI

Publicerad 2018-10-07 21:00:00 i Flygföretagande, Piper, Propulärkultur,

Piper PA-31-310 Navajo SE-FLI (c/n 31-343) var tillverkad 1968 och importerades via återförsäljaren Nyge Aero året därpå åt Stockholm Air Service AB. Innan hade denna maskin flugit i Danmark som OY-BKE. Här ovan ser vi den, fotograferad av Hans Spritt, på hemmabasen Bromma i april 1973.

SE-FLI var för övrigt den första Navjon som var försedd med fraktdörr som blev svensk. Man anar den extra dörrluckorna när man ser denna bild, även den tagen av Hans, på Nyge-fältet sommaren 1975. Den undre luckan täcker i princip bokstäverna SE, den övre firmamärket.

1977 målas SE-FLI om och blev vit och grön. Syns lite dåligt på denna bild tagen i juli detta år av Erik Holm på Kastrup.
Denna look blev dock inte långvarig utan redan 1980 fick SE-FLI målning, denna gång gick stripningen i brunt. Det är också i stort sett samma utseende på Stockholm Air Services Rockwell Commander 690A SE-GSB. Denna bild på SE-FLI tog Hans Spritt på Nyge-fältet den 8 augusti 1983...
Misstänker att Stockholm Air Service lägger ner sin verksamhet detta år, 1983. Man hade genomgått någon form av rekonstruktion 1980 och då blivit Nya Stockholm Air Service AB. SE-GSB hade sålts utomlands redan 1981.

Under de närmast därefter följande sex åren kom denna Navajo ägas av Ruben Werjefelt i Lidköping via olika bolag. Från 1986 och frammåt opereras flygplanet av Rubens flygbolag IBA.

Werjefelt säljer SE-FLI 1989 till Enar Lindström AB i Skellefteå, ett inte helt okänt namn i den svenska flygbranschen. Lindström har genom åren finansierat flera flygplan åt taxi- och matarflygbolag.

Den 4 juli 1990 noteras Aeroavena AB i Nacka som ny ägare av SE-FLI - alltså cirka en månad innan jag tar denna bild på Skavsta...

Den 12 april 1991 är planet inolverat i ett missöde: Vid kontrollflygning lossnade vänster motorkåpor och skadade stabilisator och höjdroder.
Landning på Skavsta kunde dock genomföras, men efter detta verkar den flygande karriären vara slut. Aeroavena köper en annan PA-31 som ersättare, SE-IYH.

I juli registreras SE-FLI på dealern Andersson Aircraft AB som året därpå avyttrar Navajon till Nyköpings Industrihus AB och den blir undervisningsmateriel på Gripenskolan på Skavsta...och där står den väl fortfarande.

Man kan inte undgå att notera att SE-FLI numera har en attraktiv lack som bör ha kommit på plats någon gång i slutet av 1990/början av 1991. Detta var annars det utseende som en mycket sent tillverkad PA-31 kunde ha från fabrik. Känns som Aeroavena kanske hade lite ambition med SE-FLI. Men det blev inte som man tänkt sig (?).

Slutligen, i grund och botten kommer "plattan" till detta inlägget från ett som publicerades för några år sedan.

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2018-10-09 11:02:16

Lacken som är på nu gjordes på Flygtekniker skolan runt 97-98.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela