Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Sverigeflygs trea - 3 (Uppdaterat 181122 kl 23.00)

Publicerad 2018-11-21 19:46:00 i DC-3, Flygföretagande,

Z DC3 SVERIGEFLYG
Sverigeflyg och dess Douglas DC-3 med registreringen SE-EGR har varit på bloggtapeten vid ett par tillfällen tidigare. Se Sverigeflygs trea och Sverigeflygs trea - 2.

Denna DC-3D var tillverkad efter krigsslutet och rullade av produktionsbandet i Oklahoma City i början av 1946. Det byggdes för övrigt endast 28 stycken DC-3D och ytterligare några har figurerat i Sverige; SE-CFT, SE-CFU och SE-CFW

Nåväl, den amerikanska registreringen NC34974 reserverades av Douglas Aircraft Co. för c/n 42970, men användes inte. Air France tog levererans av det nya flygplanet den 17 mars 1946 som F-BAXA. I mitten av juli 1948 övertas det av libanesiska Air Liban och blir registrerat LR-AAV och får namnet Baalbek. Registreringen ändras till OD-AAV i början av 1951 och trean kvarstår i tjänst hos bolaget till 1954.

Här hakar vi på med mer matnyttigt! Från vännen Paul Compton kom ett mail med detaljerad info rörande just SE-EGR. Så här skrev han:

Finskt Temp CofR #163 utfärdat 19540712 för OH-VKC åt Veljekset Karhumäki Oy, Halli. Fångeshandling daterad 19540726 från Aviation Supplies Co. Ltd, London W1 till 'Messrs Karhumäki Airways'. Priset var GBP 20,000 för en "used Dakota registered OD-AAV, fully modified, free Paris/Le Bourget airport, and a lot of spare parts".

Registrerad OH-VKC med CofR #163 datum 19540818 Veljekset Karhumäki Oy, Halli. Ägare ändrades till Kar-Air Oy, Helsinki 19570426, med avregistrering 19650127 som såld till Sverige. Men ... fångeshandling Kar-Air Oy, Helsinki till Sverige-Flyg AB, Bromma, daterad redan 19650114. Finskt Export CofA/LvB #1/65 utfärdat 19650127 för 'Export to Sweden' och TAT 25224 (timmar) anges.

SE-EGR reserverad åt Sverige-Flyg AB, Bromma, 19650125. SE-EGR reggad 19650201 med CofA/NrB #1952 till Sverige-Flyg AB, Bromma, men bara med en Interim CofA/LvB utfärdat 19650201 och förnyat två gånger därefter 0305 och 0318 fram till 0418. Fick även en Tillfälligt Flygtillstånd 19650312-0321 för 'instruction flights in Sweden'. Fick fullt CofA #2062 först 19650322. Luftvärdighet utgick 19660331-0413 men kärran flögs olagligt 0401-0412!

Sverige-Flyg AB, Bromma, försätts i konkurs 19670119 och kärrans CofA/LvB utgick 19670331. Kar-Air Oy köpte Dakotan via Flygintresse AB som bjöd högst på en exekutiv auktion 19670622, till priset SEK 203,027. SE-EGR avregistrering 19670725 som 'såld till Finland'. Temp CofR #392 utfärdat 19670629 som OH-VKC[2], Kar-Air Oy, Helsinki och Temp CofA på samma datum - med en notis "'Approved for ferry flight Stockholm-Helsinki only' - och som utgick 19670815.

Fullt återreg som OH-VKC[2] daterad 19670811 med CofR #392 Kar-Air Oy, Helsinki, men som sagt, Temp CofA/LvB utgick redan 19670815. Avreg 19710812 som skrotat.

Flygplanet kom att stå uppställt på Helsingfors/Vantaa och under några år under 70-talet hade DC-3:an inhyst ett café. Den verksamheten försvann och skicket på trean blev under 80-talet sämre.

Jag minns just denna DC-3 på High Chaparall utanför Hillerstorp sommaren 1986, då en konstnär höll på att förvandla flygplanet till en jättelik fredsduva. I den mån man kunde se vad det föreställde...

Resterna av flygplanet har på senare år hamnat i Danmark. Avslutar med en Söderströmare - här startar SE-EGR på Bromma en sommarkväll 1965.
Sverigeflyg Douglas DC-3 Soderstrom.jpg
 
Uppdaterat 181122 kl 23.00

Fick ett mail från Rolf Larsson med ytterligare intressant info. Han skriver:

Sista flygningen i trafik med SE-EGR var en riktig långflygning: 22-23 november 1966 flög maskinen Basra-Damascus-Aten-Wien-Göteborg-Bromma. Kapten var min gode vän Bo "Bosse" Dahlström, på den tiden Convair-styrman i Linjeflyg men tjänstledig för att flyga DC-3 för Sverigeflyg. Bosse började efter sin pensionering att flyga DC-3 igen, nu hos Flygande Veteraner och Daisy som han spakade med bravur. Tyvärr avled Bosse 1 april 2017, mycket saknad av kollegor och passagerare.

Kommentarer

Postat av: Philip G

Publicerad 2018-11-21 21:40:13

Apropå, vad är det med somliga konstnärer och detta återkommande tilltag att ge sig på flygplan som råkat bli ståendes nånstans en stund? I regel helt utan känsla eller respekt för fpl och dess bakgrund (här ser det tex mest ut som en mås).
Minns MiG-21:an i arboga tex...

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela