Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

En era är över: Om Richard Collins

Publicerad 2018-05-02 22:58:00 i Personligt urval, Propulärkultur,

En stor flygjournalist flög vidare i söndags; Richard L. Collins. Han var oerhört produktiv och en flygande skribent, i ordets rätta bemärkelse. Till exempel loggade han nästan 9000 timmar i sin egna Cessna P210 Pressurized Centurion och hade 20 000 timmar i boken när han slutade flyga själv vid 74 års ålder. Hur många artiklar - och böcker - han i över 70 år publicerade "vete fåglarne"?

Genom åren har man läst hans texter och krönikor i Flying, AOPA Pilot och Air Facts. Man kände igen hans texter ganska omgående - de andades Richard Collins. Att det dessutom var hans far som grundade Air Facts ger det hela ännu en större dimension: Det Richard Collins skrev om handlade om att flyga på riktigt - själv! Hur gör vi det så säkert som möjligt, och alla möjliga aspekter däromkring. Bara på ämnet väderlek och flygsäkerhet blev det säkert hundratals artiklar...

Det var ett medvetet och systematiskt arbete av Collins, främst under åren när han var chefredaktör på Flying, att försöka få de amerikanska privatpiloterna att inta en mer professionell inställning i sitt flygande. Målet var dubbelt. Främst tänktes det på flygsäkerhet, men även att få en bättre relation med FAA (den amerikanska luftfartsmyndigheten). Det var nu som Richard Collins blev en rätt viktig profil och - vi kan nog säga det: makthavare - inom amerikanskt flyg. Och varumärke...

Våren 1979 köpte Richard Collins en ny Cessna P210N, N40RC, vilken han kom att använda tills han vid 74 års ålder 2007 kände att nu får det räcka. När han kände att han inte längre var den pilot som han ville vara - flyga denna Cessna P210 som den är tänkt att utnyttjas - släppte han henne, maskinen.
 
Anledningen var till stor del att N40RC hade flugit 9000 timmar och Collins frågat någon hos Cessna hur de hade räknat med trycksättning/timmar/cycles och fått siffran 10 000 timmar- så långt var det testat. Med andra ord: Nej, vad han (evenetuellt) utsatt N40RC genom åren skulle ingen annan få lida av...

Normalt hade det räckt med att sälja flygplanet, men Richard Collins var inte sån. Kanske ska man kalla det för en speciell form av svartsjuka, för här ska ingen få chans att ta in nya upplevelser i "min maskin". Det är en slags kärlekshistoria som är svår att förstå för någon som inte blivit "en med sin maskin". Varför? Jo, du lägger faktiskt ditt liv i flygplanets händer: Jag ger dig detta - service, ny avionik etc etc - och jag vill att du håller mig trygg i alla väder vi möter på vägen. Det är likt ett förtroende som man har i ett förhållande, eller hur?

Richard Collins hade nog inte riktigt uttryckt sig så, för en flygromantiker var han inte. Allt var snarare tydligt berättat och förklarat genom en vis - och väldigt pedagogisk - allmänflygares ögon. Men med tanke på hur mycket han skrev genom åren måste man ändå kalla det för en livslång passion. Att påstå att Richard Collins var en Total Aviation Person är näst intill en underdrift. Han var mer.


Just nu letar jag efter bilderna på när Collins poserar i samma kostym som han bar 1979 framför N40RC, fast 25 år senare. Det var ju faktiskt lite som ett par som förnyade sitt äktenskap...

Den 29 april 2018 avled Richard Collins vid 84 års ålder. N40RC skrotades för lite över tio år sedan.

Läs gärna dessa artiklar publicerade av Air Facts:  Working with an icon for over 40 years och Aviation's everyman hero.

https://airfactsjournal.com/13/files/2012/08/Dick-Collins-Cessna-210_2-1.jpg

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela