Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Flyg är kultur - 7

Publicerad 2018-05-26 11:35:00 i Allmänt, Propulärkultur,

Här länge funderat att skriva om en sak, men också dragit mig för ämnet. Det finns en del olika aspekter och de väger olika beroende på vems perspektiv man tar. Men nu tänkte jag utgå från mig själv, vad jag tycker, resonerar och känner. Vad är det jag tänker på? Jo, detta med export av svenska veteranflygplan, flygande, projekt eller på museéer. På senare år har många sekiner försvunnit ut ur landet som jag anser hör hemma här: De är en del av vårt kulturarv. Somliga har jag skrivit om...och hur är det nu? 2018 - det så kallade Kulturarvsåret? Ja, läckaget fortsätter...
 
Glöm de veteranflygplan som på senare år har importerats hit. Det är självklart glädjande att det finns möjlighet till detta men det handlar då om flygplanindivider som allt som oftast inte är rotade i ett land eller sammanhang, eller...ja, kultur.

Men flygplan som funnits i Sverige sedan de varit nya på 30-, 40- och i viss mån även 50-talet, ska man hantera lite mer varsamt. Fundera några varv extra innan de säljs till exempel till Tyskland eller UK. Utrön verkligen att det inte finns någon svensk intressent som kan tänka sig köpa flygplanet innan utländska spekulanter kommer in i bilden. Vet att den svenska marknaden är ytterst begränsad och tyvärr krympande, men försök!


Genom åren har jag vid flera tillfällen bistått flygplansrenoverare när man behövt etablera/säkerställa fångesthandlingskedjor på äldre flygplan som inte varit upptagna på registret på länge. Transportstyrelsen vill ha en komplett ägandehistorik redovisad inför återregistrering av flygplanet. Detta för att ingen ska kunna senare komma att hävda äganderätt. Att jobba med detta är inte alltid enkelt och kan ibland ta sin lilla tid med efterforskning av olika efterlevande...om de nu ens finns. 

Dessa jobb har ändå varit kul, för mitt hjärta klappar ju lite extra för denna form av kulturhistoria. Min motivation till att assistera med detta har varit att se en bit här - och en bit där - av vår kulturhistoria i luften igen. Och det här i Sverige, där föremålet har sin plats rent historiskt. Man hanterar inte till exempel en tysktillverkad Klemm som kommit till Sverige på 30-/40-talet som en Cessna 172 från 60-/70-talet. Eller en Hornet Moth, eller en... nej, jag väljer att hålla snattran rörande de enskilda fallen.

På senare år har jag alltmer tappat sugen. Jag kan inte kräva att flygplanägare ska resonera som jag gör, men kortfattat: Delar ni inte min syn på detta, kom inte och be om hjälp. Ni gör mig rent av ledsen när det inte görs ett seriöst försök - på lika villkor/samma pris - att hitta en ny svensk ägare när det är dags att sälja. Jag ser Er som förvaltare av en bit svensk kultur och historia. Inte som ägare till vilken PA-28 som helst. (Och för den delen: även PA-28 har sin viktiga roll i svensk flyghistoria.)

Så ibland undrar jag varför man engarerade sig..?

Detta har ju som ni kanske förstår har varit en av grundnäringarna för bloggen - kunna, om man kan, berätta om framsteg, rörande svensk flygkultur och dess historia. Men nu känns som det kan vara dags att lägga ner på riktigt? Tiden är en annan, synsätten också. Tydligen.


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Bengt Ottosson

Publicerad 2018-05-26 12:24:06

Hoppas verkligen inte att du lägger ner !
Är inne varje dag och läser och har alltid stor glädje av att läsa det du skriver. Förstår att du kan tycka det är tungt så som det ser ut, men jag hoppas återigen att du fortsätter att "bilda oss okunniga" !
Bengt Ottosson Karlskrona

Postat av: Lars Tell

Publicerad 2018-05-26 13:51:08

Bra inlägg ! Självklart är det så vårt kulturarv besår inte bara av fäbodar & Zorntavlor & Beridna Vaktparaden ! Vårt samhälle är en stor mosaik där varje del varit med och bidragit till vår utveckling ! Tyvärr är inte alla så vidsynta och förstående men det är beundransvärt att några bryr sig och ger resultat. Det finns också outforskade bidrag att söka hos Allmäna Pensionsfonden, Länstyrelserna sitter på många fonder, t.ex. Det finns t.o.m. katalog över fonder och stipendier både privat & föreningar kan söka. Man får bereda sig på att berätta lite mer kanske men det är inte omöjligt ! En f.d. flickvän som blev Riksantikvarie fick genom mig upp ögonen för Brattforsheden´s betydelse och sanktionerade på olika sätt början & fortsättning på det projektet. Så visst går det men det tar tid med offentliga medel ! Snabbare beslut får man söka hos företag och privata sponsorer. Det är viktigt att det görs för vår historia !

Postat av: Anonym

Publicerad 2018-05-26 18:18:12

Tråkigt! Håller med dig. Uppskattar verkligen din blogg och har följt dig i många år. Flygsverige skulle bli bra mycket tråkigare utan Lae..

Postat av: Trygve

Publicerad 2018-05-28 00:02:39

Kan forstå din frustrasjon, men håper som de andre her at du ikke legger ned bloggen. Den har vært et friskt pust i mange år. Hilsen en trofast leser.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela