Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Nej tack till Remote Towers - 7

Publicerad 2018-03-08 09:12:00 i Allmänt, Swedavia - svenskt flygs fiende nr 1,

 
Igår sändes detta nyhetsinslag av SVT. Från artikeln publicerad av SVT Västernorrland:

Den 8 februari stängdes Sundsvall-Timrå flygplats efter ett strömavbrott som enligt Svensk pilotförening slog ut fjärrstyrningen till och från flygplatsen.
 

– Den information vi har är väldigt tydlig och visar att det var en komponent mellan kontrollcentralen och kameramasten som fallerade. Till skillnad från det Luftfartsverket, LFV gått ut med är det vår uppfattning att Sundsvalls flygplats inte hade behövt stänga om man hade haft en traditionell torndrift, med flygledare i tornet, menar Tomas Gustafsson i Svensk Pilotförening.

 
Det är uppenbart i en skrivningen en intern rapport att Sundsvall stängde med anledning av att kontakten med de kameratorn som skickar bilder till flygplatsens fjärrstyrningscentral hade brutits.

Sundsvall var stängt i fjorton timmar och tio reguljärflygningar fick ställas in. Ett batteri, som skulle säkerställa strömförsörjningen under de sekunder det tar för reservkraften att kicka in, fungerade inte, med följd att skärmarna i centralen för fjärrstyrningen helt enkelt slocknade och blev svarta.
 
Det allvarliga ligger i att LFV ljuger när man bedyrar att det inte alls har med fjärrstyrningen att göra!

 
SVT-artikeln avslutas med följande:

– Vi är inte trygga med den tempoökning vi ser när fyra medelstora flygplatser på relativt kort tid ska driftsättas under en central, säger Tomas Gustafsson.

Bör inte LFV ta piloternas oro på allvar?

– Ja, om piloterna tycker det. Vi har brukarmöten med piloterna, JAS-piloter, helikopterpiloter och piloter runt Sundsvall, och vi har bara fått positiva signaler, hävdar Jan-Olof Ehk.
 

Kejsarens nya kläder...
 
Även idag har SVT Västernorrland publicerat en artikel. Ett citat:

Men inom Svensk Pilotförening ser man risker med att flera flygplatser styrs från samma central, speciellt om de finns i samma område. Om fjärstyrningscentralen av någon anledning slås ut riskerar även de planerade reservflygplatser som finns vid varje flygning att tvingas stänga.

– Om centralen går ur funktion så drabbar det alla de berörda flygplatserna och då dyker både vår destination och vårt alternativ, konstaterar Tomas Gustafsson i Svensk Pilotförening.


Så man kan undra vad det blir för vinster egentligen. Miljön till exempel? Nej, som synes snarare tvärtom. Man måste tanka mer, vara tyngre, förbruka mer bränsle osv för att nå en alternativflygplats som inte ingår i det berörda flygledningsnätverket (Exvis funkar det inte alltså att ha Örnsköldsvik som alternativ till Sundsvall.). Nej, det här handlar om något helt annat. Det är enkelt uttryckt ganska säkert lobbyism som tagit fjärrstyrda torn så här långt. Och den har nu även övergått i prestigé...

Faktum är att LFV har ställt till det för sig i och med de fjärrstyrda flygledartornen, och det ganska rejält. LFV har gjort stora investeringar, allt för att Saab ska bli en vinnare på denna "nya marknad". Så vad händer nu? Jo, det ryktas för närvarande om stora höjningar av undervägsavgifter för att täcka just dessa kostnader. Så hur var det nu? Det skulle väl bli billigare tack vare fjärrstyrda torn? Inte tvärtom...

 
Läs även de tidigare inläggen Topp-Gunnar och Lae om fjärrstyrda torn, Nej tack till Remote Towers, Nej tack till Remote Towers - 2, Nej tack till Remote Towers - 3, Nej tack till Remote Towers - 4, Nej tack till Remote Towers - 5 och Nej tack till Remote Towers - 6 samt Samhällsproblemet Swedavia.


Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela