Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Firmafest på Lewins Reklambyrå påsken 1972

Publicerad 2018-03-31 17:30:00 i Film och TV,



För en annan är detta lite som Ivanhoe på TV i mellandagarna - den svenska filmklassikern Firmafesten från 1972 nu när det är påsk. Jo, men lite så känns det. En gång i tiden på 90-talet kunde jag och mina polare en hel del av replikerna från denna rulle, gjord av Janne Halldoff och Lars Widding, utantill. Picture This: Firmafest på en reklambyrå i Stockholm inför påskhelgen 1972. I ett Sverige som idag är borta, men en annan växte upp i. På gott och ont. Mest gott (tror jag).


I rollen som Lasse Berghagen ser vi Lasse Berghagen. Art director Karl-Magnus Stridh spelas av Lars Amble.

Bortsett från det så är filmen så där lagom kass så att den blir bra...ja, skulle vilja säga kult. Skådisarna är bättre än själva filmen, och kanske just därför man kan se Firmafesten på "olika plan"? Sedan är den dessutom ett fantastiskt tidsdokument.

Hansson (Rolf Bengtsson) och Larsson (Reimers Ekberg) har en egen firmafest.

Filmen har varit uppe på bloggtapeten ett par gånger tidigare. Så här skrev jag i ett inlägg 2008:

I favorit-kultrullen Firmafesten från 1972 var Roffe Bengtsson i storform. Han spelade den ene av killarna Hansson och Larsson i labbet på reklambyrån (som alltså var "firman för filmen"), ett ställe som produktiviteten inte har sett dagsljus på ett bra tag. Däremot sysslar Hansson (Bengtsson) med en hel del besserwisser-snack om ditten och datten som gärna börjar med "Hörr'e du, jag ska tala om för dig..." - vilket gör att ingen egentligen vill gå ner i labbet förrän man helt enkelt är tvungen. Gissa då hur denna "Hörr'e du"-mentalitet utvecklar sig under en firmafest...?


Direktör Knut Levin (Lauritz Falk), vaktmästare Harry Sjöberg (Nils Hallberg) och unge "Ludde" Ludvigsson.

Jag hade Firmafesten inspelad på en sliten VHS-kassett. Den var i sin tur bandad från lindrigt sagt välanvänd filmkopia som sänts på TV8 (?), vilket gjort så att säga sitt för upplevelsen. Till slut gav kassetten upp, Firmafesten var slut.


Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela