Fordon som har "left the premises" - 1
Avyttrandet av en del kvarlåtenskap fortsätter. Häromkvällen lastades Västgötarnas Lastbilsåkeris (VL) gamla slamsugare upp på ett flak för vidare färd till sitt nya hem i Skåne.
Det var en "nätt operation" att få Scania 56:an på plats, men det gick. Lastningsölen smakade gott efteråt!
Se även de tidigare inläggen Schnellaster och Massey-Harris has left the premises.
Några dagar tidigare lämnade två Renault och en DKW F89 på ett annat lastbilsflak...
Se även de tidigare inläggen Schnellaster och Massey-Harris has left the premises.
Några dagar tidigare lämnade två Renault och en DKW F89 på ett annat lastbilsflak...
Främst har man mycket minnen i grönapan på bilden nedan. Till och med när den en gång köptes ny - från Renault 4L - Apgungan:
I skuggan av den ökade försäljningen, säkert påhejad av inflationen och momshöjningar, skulle det ske en markant prishöjning i början av mars 1974. En ny Renault 4 skulle komma att kosta 17 000 kr. Därför bestämde sig pappa att rappt byta in "flugan" innan prishöjningen skulle träda i kraft den 2 mars. En annan bidragande orsak till inbytet var att man på bilarna av 1974 årsmodell hade vänt växeln åt "rätt" håll. Innan låg backen bredvid fyran på den karakteristiska kryckan till växelspak. Nu var backen flyttad till bredvid ettan istället, betydligt säkrare. Och under motorhuven fanns 37 stycken pigga hästkrafter (?!).
"Knabba-Pelle" var försäljare på Eksjö Bil. Som vanligt misstrodde min pappa bilhandlaren, ett skrå som han alltid sett som vår tids hästhandlare och skojare (Namnet "Knabba-Pelle" syftade på hans tidigare karriär som vedhandlare.). Som alltid vid besök hos en bilhandlare körde pappa med sin vanliga stil och sa ungefär: " - Det spelar ingen roll, du blåser mig ändå."
Men sedan kom ändå det obligatoriska handslaget - och så var det klart. Pappa grymtade lätt.
I skuggan av den ökade försäljningen, säkert påhejad av inflationen och momshöjningar, skulle det ske en markant prishöjning i början av mars 1974. En ny Renault 4 skulle komma att kosta 17 000 kr. Därför bestämde sig pappa att rappt byta in "flugan" innan prishöjningen skulle träda i kraft den 2 mars. En annan bidragande orsak till inbytet var att man på bilarna av 1974 årsmodell hade vänt växeln åt "rätt" håll. Innan låg backen bredvid fyran på den karakteristiska kryckan till växelspak. Nu var backen flyttad till bredvid ettan istället, betydligt säkrare. Och under motorhuven fanns 37 stycken pigga hästkrafter (?!).
"Knabba-Pelle" var försäljare på Eksjö Bil. Som vanligt misstrodde min pappa bilhandlaren, ett skrå som han alltid sett som vår tids hästhandlare och skojare (Namnet "Knabba-Pelle" syftade på hans tidigare karriär som vedhandlare.). Som alltid vid besök hos en bilhandlare körde pappa med sin vanliga stil och sa ungefär: " - Det spelar ingen roll, du blåser mig ändå."
Men sedan kom ändå det obligatoriska handslaget - och så var det klart. Pappa grymtade lätt.