ESMC 180624
En gång vartannat år eller så får man besök av den tyske flygpolaren Thore Bauer och hans svenskregistrerade Piper Super Cub SE-GCK. Idag var en sådan dag. Han kör den vanliga sträckan från hemmastråket i trädgården utanför Bremen, med mellanlandningar i Höganäs och Eksjö, upp till Siljansnäs. Sedan hemmåt igen om någon dag eller två. Gärna också ett besök på Visingsö om det hinns med.
Den Alaska-moddade Super Cuben kan hålla sig i luften i tio timmar. Imponerande, men det är nog snarare piloten som sätter begränsningen i räckvidd...
Den Alaska-moddade Super Cuben kan hålla sig i luften i tio timmar. Imponerande, men det är nog snarare piloten som sätter begränsningen i räckvidd...
Ett styck Fpl 51 Piper Super Cub, känd inom armén såsom nummer 51245 åren 1963-73 och därefter som SE-GCK hos Salaortens- samt Siljansnäs flygklubbar.
Som synes har Thores Super Cub en del modifireringar; större däck, bellytank och "vortex-pinnar" på vingframkantens översida.
Visst, det finns ett och annat och påpeka om märkningen. Men faktum är att just denna gröna färg (olive drab) låg underst och var det fjärde lagret färg som Thore kom till när han fixade till Super Cuben, detta efter ha köpt den från Siljansnäs flygklubb för några år sedan. Färglager nummer två och -tre bestod av olivgrön 325 ("klassisk" militärgrönt alltså) som då låg under en ganska skabbig "civil look" på SE-GCK.
Kolla gärna in det gamla blogginlägget för jämförande bildstudium. Idag startade Thore från taxibanan...