Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Grey Wonder á la Turk inbound Växjö? (Uppdaterat 180730)

Publicerad 2018-07-29 06:59:00 i Allmänt, Brandflyg, Film och TV, Propulärkultur,

Uppdaterat 180730

Den turkiska vattenbombaren av typ CL-215 har enligt MSB:s talesperson vid den dagliga presskonferensen kl 10.00 nu avbeställts. Flygplanet har inte ens kunnat påbörja sin flygning till Sverige på grund av väderläget i Turkiet.

Den turkiska brandbombarbesättningen som är på väg till Sverige och beräknas anlända idag. Bakom sig har de en Canadair CL-215 med turkisk civilregistrering TC-TKZ. Här kommer en liten uppföljare till inägget Vattenbombare - 5. Idag blir det inte så mycket tankar om bränder och kriser, istället får pistonnörden i mig blomma ut lite...

När jag tänker på det; de är rätt roliga, turkarna! Faktiskt skrattade jag högt när det slog mig - The Expendables! Är det så Gökçen Aviation ser på sin mission till Sverige? Den här besättningen kan de - så att säga - "avvara" till oss.

Hörni grabbar! Hos oss är ni inte "förbrukningsbara", snarare i högsta grad "brukbara". Välkomna! 

Canadair CL-215 TC-TKZ målades om för inspelningen av actionfilmen The Expendables 2 i Bulgarien hösten 2011 och bär fortfarande denna gråa look. Här kommer trailern...



...och en "nyckelscen". Här orsakar maskinen snarare bränder än släcker dem...

...samt se här för mer bilder tagna i november 2011

Kommande scen från Helgasjön?
  
Vad är det annars för vattenbombare/skopa som MSB förstärker sin Växjöbas med? 

Canadair CL-215-1A10, tillverkningsnummer 1076, rullade ut från fabriken 1983. Från ett kandensiskt flygforum:

CL-215 serial number 1076 - delivered to Province of Ontario in 1983 as C-GBXQ/#26.

Was leased to the Country of Greece in August 1998, and again leased to Greece July 1/99 to Sept 30/99.


Operated by SOREM Spa (Italy) 2002 and registered I-SRMC/#S2, and leased in August 2007 to Turkish Ministry of Forestry, and transferred to Turkish Dept. of Forestation on July 7 2010 and re-registered TC-TKZ/#7.

Ownership shows it was transferred to the Province of Ontario on April 19 1984.
It was transferred to Bombardier on Sept 1 1998 and remained in Bombardier's name until 26 August 2004.

So however the Province/Bombardier/Greece did their deal, the aircraft was owned by the Province in August 1998 while the aircraft was in Greece, however at the end of the month, it was transferred to Bombardiers name.


TC-TKZ som flygplanet såg ut i juni 2011, fotograferad av Frank Kramer på Efes-Selçuk.

Nu får vi se om jag gissat rätt - att det är just The Great Grey Wonder á la Turk a. k. a TC-TKZ som kommer till Växjö idag. I väntan på att höra lite seriös piston över nejden kan man lyssna på Blue Rondo á la Turk

Kan nån skicka efter Dolph? Stallone? Den översta och den avslutande bilden är tagen av Yüksel Güngör.

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2018-07-29 07:29:22

Tomten kommer från Turkiet mitt i sommaren, skrev du. Ja, St Nicholaus var ju biskop i nuvarande Turkiet så det stämer ju.

Postat av: MWE

Publicerad 2018-08-28 20:52:54

Ja, det blev inget turkiskt besök och lika bra var väl det. Främsta orsaken till att Sverige om möjligt bör undvika att använda CL-215 är logistiken kring att skaffa fram kubikmetervis med AVGAS100LL (4 340 l per tankning). Men här är lite kolvmotornostalgi att lyssna på, morrandet från två P&W R-2800-83AM:
https://www.youtube.com/watch?v=k1KIcyJYw0E
Påminner mig om min ungdom, då jag nästan pendlade mellan Umeå och Stockholm med CV440 Metropolitan (fast i den satt väl den något motorstarkare R-2800-CB17).

Märkligt att turkarna kör med så gamla plan, det äldsta nr. 1007 (TC-TKJ) är ju från 1968. Visserligen blir det väl inte så många flygtimmar per år, men en del bör väl planen ha samlat på sig. Men det är klart, så längre man har folk som kan underhålla de gamla motorerna så går det ju, några större kapitalkostnader för planen har man knappast. Priset för AVGAS100LL (i förhållande till t.ex. JET A1) är ju också en politisk fråga. Men till slut går det väl inte, frågan är om Viking Airs (som övertagit alla rättigheter till dessa plantyper) erbjudande om att göra en turboprop-uppgradering till vad de kallar C-415EAF är tillräckligt attraktivt, nu när CL-415 inte längre nytillverkas. Grekland opererar också en rätt stor CL-215-flotta tydligen, totalt finns det väl kanske 20-30 CL-215 som skulle kunna vara aktuella för turboprop-konvertering. Frågan är snarast vilken prislapp Viking kommer att sätta på en sådan. Sedan säger sig Viking Air vilja återstarta nyproduktionen, nu under namnet CL-515 men med statligt stöd (eftersom Longview Aviation Capital-koncernen där Viking Air ingår inte har tillräckligt med eget kapital) men de verkar rätt osannolikt i närtid.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Viking_CL-415EAF

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela