Hittade dessa bilder i Digitalt Museum, uppladdade av Flygvapenmuseum. Det var ett frågetecken rörande platsen i den vidhängade texten. Man gissar på Skillingaryd, men det kan jag nog säga att
det är det med allra största sannolikhet.
Jag gissar vidare att året är 1935, detta med tanke på att vi ser
autogiro Cierva C.30A SE-AEA längst bort i raden av annars militära flygplan. Det är för övrigt
S 6:or, Fokker CV, tillhörande F 3. 1935 lär nämligen Rolf von Bahr med SE-AEA varit involverad i försök av eldledning av artilleri på Skillingaryd, som var A 6, Smålands artilleriregementes, skjutfält. Klart identifierade S 6 är nummer
337 och
338 samt eventuellt
334 (?). Den sistnämnda maskinen har varit
omskriven en hel del på senare år.
Saxat från det tidigare inlägget Mer vinterflyg publicerat för fem år sedan:
Bland de inlägg under arbete som "försvann" i blogghaveriet i somras var just ett om Skillingaryd. Här började man flyga redan 1913 och platsen var publicerad flygplats in på 50-talet. Arméflyget använde Skillingaryd med sina Bulldog intill slutet av 80-talet och någonstans under den tidsperioden försvann flygstråket. Dock har mig veterligen en An-2 varit nere här på senare år.Det kan nog vara på sin plats att påpeka att det som man kände som flygfältet Skillingaryd genom åren egentligen var två olika landningsplatser. Det gamla flygfältet på Ljungheden som låg öster om Östra lägret - se kartan ovan - där även
hangaren (då Sveriges älsta) som brann ner våren 2010 stod, och artilleriflygstråket i Västra lägret, på andra sidan Lagan och E 4:an.
Kanske får jag anledning till att återkomma till Skillingaryd och dess två flygfält. Avslutande bilden är tagen av Sture Åsberg i en Bulldog på kort final till stråket i Västra lägret.