"Clipper Empress of the Skies" på kort final till Bromma
Pan Am:s Douglas DC-7C N738PA Clipper Empress of the Skies på kort final till bana 13 på Bromma den 28 september 1961. Notera mannen i rock som har tagit av sig hatten för en hälsning - det är med detta flygplan som stoftet av Dag Hammarskjöld kommer till Sverige. Han visar med andra ord sin aktning för den döde generalsekreteraren i FN, som omkommit i en flygolycka med Transair Swedens Douglas DC-6B SE-BDY, den 18 september i Ndola i dåvarande Nordrhodesia. Totalt omkom sexton personer.
SE-BDY var chartrad av FN och annvändes av Hammarskjöld samt dennes stab i försöken att medla i den mycket infekterade konflikten i Kongo.
Hammarskjöld fick en TV-sänd statsbegravning i Uppsala domkyrka. Han gravsattes den 29 september - dagen efter dessa bilder togs - i familjegraven på Gamla kyrkogården i Uppsala.
Från fotots baksida: Stockholmarna hälsade planet med Dag Hammarskjöld och de övriga omkomnas stoft vid ankomsten till Bromma med blottade huvuden. Caption Svenskt Pressfoto 28.9.61.
Nedan: N738PA taxar in på Bromma den 28 september 1961. Notera Duetten som Follow Me-bil, Transair Curtissen, RAK:s Nord NC701 och Ostermans S-55. En maskin syns på banan - antagligen är det en av Linjeflygs Convair Metropolitan?
SE-BDY var chartrad av FN och annvändes av Hammarskjöld samt dennes stab i försöken att medla i den mycket infekterade konflikten i Kongo.
Hammarskjöld fick en TV-sänd statsbegravning i Uppsala domkyrka. Han gravsattes den 29 september - dagen efter dessa bilder togs - i familjegraven på Gamla kyrkogården i Uppsala.
Från fotots baksida: Stockholmarna hälsade planet med Dag Hammarskjöld och de övriga omkomnas stoft vid ankomsten till Bromma med blottade huvuden. Caption Svenskt Pressfoto 28.9.61.
Nedan: N738PA taxar in på Bromma den 28 september 1961. Notera Duetten som Follow Me-bil, Transair Curtissen, RAK:s Nord NC701 och Ostermans S-55. En maskin syns på banan - antagligen är det en av Linjeflygs Convair Metropolitan?