Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Några bilder på Saab 105

Publicerad 2018-04-12 05:55:00 i Kalla kriget,





I dag tänkte jag bjuda på några bilder på Saab 105, känd som trotjänaren SK 60 i Flygvapnet.
Notera förresten att det finns två bilder på 60031...

Undra hur länge SK 60 ska få jobba på här i Sverige? Det är 53 år sedan levereranserna av typen inleddes. Självklart har det varit åtskilliga modifieringar genom åren; vingbalk, gångtidsförlängningar, nya motorer och genomgripande modernisering av intstumentpanelen, med mera. Jag tycker ändå att det säger att man fick till något väldigt bra där, på 60-talet, i Linköping. Synd att typcertsinnehavaren - som också numera svarar för driften och supporten - och FMV med stor sannolikhet inte kommer låta flygplansindividerna säljas vidare för ett fortsatt liv i sitt rätta element när SK 60 går ur tjänst. Men, överraska mig: Säg att jag har fel.

Se även förresten t ex de tidigare inläggen Trotjena och SK 60?! Har aldrig hört talas om....


Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela