Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

BCB & CKC

Publicerad 2018-04-18 08:07:00 i Piper,



SE-BCB och SE-CKC - två olika Cub:ar som jag hittat bilder på när jag egentligen letat efter något annat på DigitaltMuseum. Vi börjar med den översta, Piper J3C-65 SE-BCB, fotograferad utanför Avdelning 6, F 6, Karlsborg, i början av 1947. Man har gärna länge trott att SE-BCB var den sista Ahrenbergs-Cub:en. Det vill säga en av de 55 stycken begagnade militära Piper L-4:or som Albin Ahrenberg t/a Ahrenbergsflyg importerade och såg till att ge en grundöversyn för vidare befodran den civila marknaden i Sverige.

Enligt uppgift kom Piper L-4H med det amerikanska militära id-numret 44-79902 till Sverige i en batch med Ahrenberg-Cub:ar. Flygplanet var en gåva från Henry L Knight i Washington till disponent Sture W Johansson, ägare av Forsviks sågverk (och då, snart även bruket). Så frågan är om Cub:en köpts av Ahrenberg och sedan sålts till Knight? Eller om Knight köpt den från surplusförådet direkt?

Vidare håller jag det inte för helt omöjligt att flygplanet iordningställts hos Avd.6 vid Karlsborgsflottiljen. SE-BCB hamnade så småningom hos AB Jordbruksflyg. Efter ett haveri såldes det till Norge (eller om det var dokumentationen som via Figge Bergman hamnade där?). Bilden kommer från Karl-Axel Hanssons fotosamlingar som numera finns vid Karlsborgs fästningsmuseum.



På bilden nedan ser vi en av Arméns Fpl 51A, det vill säga den civila varianten Piper PA-18A-150 Super Cub. Den fann jag hos Miliseum och som upphovsman anges Leo Lehto. En skaplig gissning är att platsen är Skillingaryd och tidpunkten bör vara 1958-60. Alltså innan Arméns SE-CKC överförs militärt register som 51261 i augusti 1960 (något som då inträffar alla sex Fpl 51A). I april 1963 avvecklas Fpl 51A och dessa återkommer på civilt register. Då sätts för övrigt registreringen på vingarna "ihop", på undersidan på vänster sida i färdriktningen. Kan jämföras med bilden, där SE- står "ensamt" under just vänster vinge.

Arméns Fpl 51 var ju alla målade i olivgrönt, men av bilder att döma var det bara Fpl 51A som försågs med lysröda Day Glow-paneler. Dessa satt för övrigt i de flesta fall kvar när Super Cubarna SE-CEO, -CKA, -CKB,-CKC, -CKD och -CKE blev civila igen 1963. FPL 51B - alltså den militära Piper L-21B - användes fortsatt vidare av Armén fram till 1973/-74. Anskaffningen av de första tolv Fpl 51 (6 st Fpl 51A +6 st Fpl 51B) hänger ihop, något som kan kanske vara värt ett litet blogginlägg.

Det är ett litet sammanträffande att SE-CKC på bilden var anledning till bloggens kanske genom tiderna mest lästa - och helt klart mest kommenterade! - inlägg: Ett haveri och ett annat.
.

Kommentarer

Postat av: Bertil Olsson

Publicerad 2018-04-18 10:16:39

Hej. De anteckningar jag har har på BCB är mottagen av USAAF i Lock Haven 44-06-30. Sedan skickad till Horsehead New York 44-07-04 och skickad med konvoj till England för att sedan hamna hos 9th Air Force. Sedan fattas information om ägare fram till S W Johansson 47-02-14. Det är inte en J3-C65 utan en L-4H. Det skiljer en del i konstruktion och är två olika typbeteckningar.

Svar: Tack Bertil. Stämmer att den tillverkad som en L-4H, men typcertet gjorde ju att den kallades J3C-65 när den civilregistrerades.
Lazerjesus

Postat av: Bertil Olsson

Publicerad 2018-04-18 17:19:46

Ja det var inte ovanligt. När de köptes från USAAF så hade de korrekt beteckning, medan Svenska myndigheter nära nog alltid skrev J3-C65, troligtvis av den orsak att den modellen redan fanns i deras register. Även nu när det kommer LVA eller LVD från tillverkare eller myndigheter, även i Sverige så skiljer man dock på J3 och L modeller.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela