Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Chincul Arrow Trainer

Publicerad 2017-09-05 18:34:00 i Kalla kriget, Piper, Propulärkultur,

Piper Chincul PA-28 Arrow.jpg
 Dags att titta lite på en argentinsk variant på Piper Arrow. Så här skriver Roger W. Peperell i Piper-bibeln, Piper Aircraft The development and history of Piper designs:

Chincul have also developed what was known as the Chincul Cherokee Arrow which was built for the Argentine armed forces training division in 1978. It was the PA-A-28R-260T Cherokee Arrow III with a 260 hp Lycoming AEIO-540 engine, side by side seating for two under a canopy and a 7.62 mm gun. The prototype was s/n AR28-7703285 registration LV-X67 and was previously LV-MCS. The Air Force didn't want it, so it was converted back to a Turbo Arrow III and registered LV-WCT and sold.

1977 var för övrigt första årsmodellen Piper Turbo Arrow, PA-28R-201T, vilket också bör sägas var en förutsättning för detta tilltag av Chinchul. Kanske att till och med säga Arrow III - PA-28:an med infällbart ställ hade även fått den senare Cherokee-generationens vinge...


Om Chincul har jag även tidigare skrivit i inlägget Pawnee Biplaza.

Chincul Arrow Trainer konstruerades av Fernando Reisin och kom i luften 1977. Anledningen var att man tyckte att det var dags att ersätta de Beech T-34A Mentor som användes som skolflygplan hos den argentinska flygvapnet och flottan. Somliga säger att det var ett privat initiativ som påhejades vissa generaler i juntans Argentina, alltså i ett land där man vid den här tiden i princip upplevde ett inbördeskrig.   

 
Gissar att det eventuellt fanns farhågor inom den argentinska militären att USA, styrt av president Jimmy Carter, skulle lägga lägga ett vapenembargo mot landet, likt det man tidigare hade gjort mot Chile. Företeelsen PA-A-28R-260T ska kanske ses ur den synvinkeln - och det var ett eget projekt hos Chincul, även om det skedde med Pipers välsignelse.

1978 stod det dock klart att amerikanska myndigheter ändå skulle ge klartecken att Argentina skulle få köpa den nya turbopropversionen av Mentor, T-34C, men senare samma år införde mycket riktigt USA ett vapenembargo. I vilket fall som helst försvann nu "hemmamarknaden" och Chincul intresserade sig för export. I augusti 1979 demonstrerades LV-X67 för uruguayanska flottan, men det var uppenbart att Chincul var tvungna att FAR 23-certifiera PA-A-28R-260T om det skulle bli någon beställning.

 
1980 började Piper att utveckla en annan tvåsitsig trainer, fast där man satt i tandem. Även om utgångspunkten vad det gäller flygplanskroppen är en Piper Saratoga (PA-32R-301, då nyintroducerad) så kom man beteckna det nya flygplanet PA-28R-300. Den nya typen skulle tillverkas av chilenska ENAER med namnet T-35 Pillán och i kontraktet mellan ENAER och Piper stod det att Piper inte skulle ta fram - eller medverka vid certifiering - av ett annat flygplan som konkurrerade. Detta var med andra ord spiken i kistan för Chinculs ännu ej certifierade Arrow Trainer.


Som synes hanns det med tre olika målningsscheman på LV-X67: Det första från 1977 syns överst i inlägget (då kallad Yellow Bird, döpt av en Piperanställd) och det sista här nedan (som är ett målningsschema som användes av Piper för modellår 1980).

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela