Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

The Battle Of Bromma - 78

Publicerad 2017-10-17 09:22:00 i Swedavia - svenskt flygs fiende nr 1,

 
Länge sedan något inlägg i Brommafråga, och länge sedan denna text från Matsen landade in i min inbox. Det känns som hög tid att få den publicerat...

The Battle Of Bromma...

...eller en söndagkväll på flygplatsen.

 

Igår söndag skulle jag flyga med BRA från Bromma till Halmstad.

Jag tänkte jag skulle dela med mig av mina erfarenheter av denna resa.

 

Jag var som vanligt ute i god tid, skulle åka flygbussen från Cityterminalen ut till flygplatsen. Jag är inte ute och reser så väldigt ofta numera, men jag har tagit som vana att vara på flygplatsen minst en timme före avgång, speciellt om jag skall checka-in bagage. Min flight var satt upp till avgång kl. 19.10. Flygbussarna säger på sin hemsida att ”avgångar är anpassade efter flygens avgångs- och ankomsttider.”

Döm om min förvåning när det visade sig att nästa flygbuss skulle gå kl. 18.00. Det gjorde den också, och den var nästan full. Hade jag kommit sent så kunde bussen varit full och jag hade fått vänta till nästa buss kl. 18.15. Restiden för flygbussarna är beräknade till ca 20 min. Det vet vi ju alla hur trafiken kan vara i Stockholm så det borde inte förvåna någon om det blir försinkelser. Låt oss säga 25 min plus fem minuter extra för orutinerade passagerare. Det inkluderar också stopp på Fridhemsplan för att ta upp fler passagerare. Nåväl, vi var framme efter 30 minuter i alla fall.

 

Så kommer jag in i incheckningshallen som är full med folk som alla skall någonstans! En ATR 42-600 tar 72 passagerare, så visst det blir en del människor om 3-4 maskiner skall starta under en timmes tid.

Men nu var det många fler än så. Incheckningen fungerade utmärkt, snabbt och precist, även om man fick kryssa sig fram till incheckningsmaskinerna. Därefter skulle jag droppa min väska som jag hade anbringat ”taggen” på, eller vad det heter. Det var tre långa köer till ”bagage drop” och de rörde sig inte det minsta. Väskor som låg på bandet, låg stilla. Vad händer? Folk skruvade på sig och tittade på personalen som på det hela tog det väldigt lugnt. Det enda som rörde sig var bagageinlämningen för specialbagage. Det visade sig att något hade gått sönder så att alla istället skulle få lämna sin väska vid bandet för specialbagage. Detta fungerade bra i och för sig. De som skulle till Halmstad, Visby och Kalmar fick företräde då det var ca 25-30 minuter till dessa avgångar.

 

Säkerhetskontrollen gick snabbt och effektivt, typ fem minuter. Jag behövde inte ens ta av mig bältet som jag fick göra på utresan.

Så kom jag in i avgångshallen. Ni som har varit där vet att den inte är särskilt stor. Här inne befann sig ca 400 människor! De flesta stående naturligtvis. Först nu tog jag mig tid att kolla vilken gate jag skulle fokusera på.  Gate 2 var anvisad för resande till Halmstad. Så började jag se mig omkring och jag nickade mentalt i samförstånd då jag förstod hur status var. Här skulle alltså två maskiner starta samtidigt med mycket kort tidsmellanrum till nästa par. Totalt 11 flygplan under ca en timme. Visst, det fungerar bra när det gäller större flygplatser med större avgångshallar. Jag noterar också att nästan samtliga avgångar var försinkade med mer än 15 minuter.

Avgångar söndag 11 juni 2017:

17:45   Umeå              TF294 Startat 18:15 Försenat

18:20   Göteborg        TF082 Startat 18:40 Försenat

19:10   Visby             TF450 Startat 19:25 Försenat

19:10   Halmstad        TF726 Startat 19:35 Försenat

19:15   Kalmar            TF680 Startat 19:20 ok

19:15   Malmö            TF190 Startat 21:45 Mycket försenat

19:20   Ronneby         TF640 Startat 19:35 Försenat

19:20   Sundsvall        TF536 Startat 19:50 Försenat

19:20   Åre Ö-sund     TF392 Startat 20:20 Mycket försenat

19:30   Göteborg        TF086 Startat 19:50 Försenat

19:50   Umeå              TF296 Startat 20:40 Mycket försenat

20:00   Trollhättan      TF816 Startat 20:30 Försenat

20:00   Ängelholm      TF340 Startat 20:10 ok

20:15   Bryssel            SN2308 Startat 20:05 Tidigt (!)

21:00   Göteborg        TF090 Startat 21:15 ok

21:00   Malmö            TF194 Startat 21:35 Försenat

 

BRA säger att: ”Nästan alla som flyger med oss är nöjda.” och har fått högst betyg av SKI, Svenskt kvalitetsindex av alla inrikesflygbolag. Vilka är de andra? Jag känner bara till SAS. SKI menar att:

”Enkelhet, smidighet och tillgänglighet Gemensam nämnare för de bolag som kommer bra ut är enkelhet, smidighet och tillgänglighet. Det gäller inte bara själva resan utan också kringtjänster som biljetthantering, transporter till och från terminaler/stationer, information innan resan mm.”

Visst, det kan jag hålla med om. De nämner ju inte punktlighet som jag tycker är en mycket stark kvalitet. Nu gick ju denna flygningen smidigt och bra. Jag kom hem bara en halvtimme senare än planlagt.

Det var ju så också att sent inkomna flygplan måste tankas vilket naturligtvis tar extra tid och bidrar till försinkelsen.

Några frågor som jag måste ställa mig är:

Varför avgår det så många flygningar så tätt?

Flygplatsen har kapaciteten, visst, men inte lokalerna.

 

Hur orkar personalen?

Deras lugna och metodiska yttre, skvallrar kanske om att det ofta är så här och att det helt enkelt har blivit rutin att blixtsnabbt lösa de problem som dyker upp?

Eller är det så att de går hem och gråter på sin partners skuldra och säger till sig själv att: -jag måste byta jobb!

Man måste i alla fall berömma personalen, de förtjänar allt positivt sådant de kan få.

 

Är flygsäkerheten hotad?

Nej, inte alls. Både flygledare och markpersonal klarar ett betydligt högre tryck. Det enda är i så fall att en stor mängd människor instängda på en liten yta kan utgöra en säkerhetsrisk.

 

Klarar Bromma fler flygningar inom samma tidsrymd?

Nej, definitivt inte. Så då är frågan, när kommer en större inchecknings / avgångshall att byggas. Eller kanske inte alls? Antalet flygrörelser enligt miljökravet är väl kanske nästan uppe i max??

I så fall kommer vi att få trängas fler gånger om vi skall flyga från Bromma.

 

Det bästa är då att helt enkelt bojkotta Bromma flygplats helt och istället använda Arlanda!

 

Resenär Matsen


Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela