Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Skottpop: Dokumentär om Gerry Rafferty

Publicerad 2017-10-04 16:16:00 i musik,



Som jag ser och hör det - Gerry Rafferty (1947-2011) skulle fått Polarpriset!



Sprang på denna dokmentär om Rafferty uppladdad på duröret och kom att sitta som förtrollad. Det handlar om ett musikaliskt geni med ett bräckligt inre som inte trivdes med stjärnstatus. En berättelse som verkligen berörde mig...


The lyrics of Baker Street reflected Rafferty's disenchantment with certain elements of the music industry. This was elaborated on by music journalist Paul Gambaccini for BBC World News:

His song "Baker Street" was about how uncomfortable he felt in the star system, and what do you know, it was a giant world hit. The album City to City went to No. 1 in America, and suddenly he found that as a result of his protest, he was a bigger star than ever. And he now had more of what he didn't like. And although he had a few more hit singles in the United States, by 1980 it was basically all over, and when I say 'it', I mean basically his career, because he just was not comfortable with this.

Från wikipediaartikeln om Gerry Rafferty.



Man kan ibland minnas exakt var och när man hörde en låt för första gången. Så är det för mig och Baker Street. Jag sitter i pappas Massey Ferguson 185 och harvar en torr eftermiddag i april. Det är några veckor kvar till att jag ska fylla tio år och där kommer den på den trötta transistorradion i traktorn.
Om jag blundar nu kan jag känna diesellukt och damm, men ändå av det slag som är lite jordigare, lite fuktigare, som hör våren och hösten till. Det är så långt i från en storstad som London det kan vara, men i vilket fall - det är ett intryck som satt sig.


Bland de som gör intryck i dokumentären är dottern Martha, som även är intervjuad här.

Ofta finns det i det bräckliga och otrygga en bas för kreativitet, som ibland har gett fantastiska resultat. Eller är det kanske en slags växelverkan och detta skapande ger en slags trygghet i stunden? Det ena behöver kanske inte heller utesluta det andra. Men så finns andra stunder då man bara vill fly...

Idag upplever jag Gerry Rafferty som lite bortglömd, tyvärr. Han var så mycket mer än "Bakargatan" och Stuck In The Middle With You eller min egna favorit Get It Right Next Time. Även om dessa låtar på sätt och vis definerade honom, för de handlade om företeelser i hans liv...som nästan allt i hans låtskrivande gjorde...
 

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela