Gamla svenska Tomahawker i Sydafrika
Somliga av er kanske minns inlägget Kjula flygplanskyrkogård som publicerades för tre år sedan? Där figuerade bland annat ett antal Piper PA-38-112 Tomahawk i bilderna på flygplan som en gång hade tillhört Lidair. Det mesta av samlingen - om inte hela? - har sedan dess försvunnit från platsen, en del har hamnat på Hässlö och/eller har sålts vidare. Till exempel fyra stycken PA-38or som den 12 januari i år avregistrerades som exporterade till Sydafrika - ZS-AXE överst är före detta SE-IAR.
ZS-POP är före detta SE-KDO.
Dessa bilder på Tomahawkerna är tagna av Bruce Perkins i Bethlehem (FABM) i Sydafrika i slutet av augusti.
Tack till Krister Karlsmoen för tipset! Läs mer om Piper PA-38 i det rätt djuplodande blogginlägget Tomahawk eller Traumahawk?
Dessa bilder på Tomahawkerna är tagna av Bruce Perkins i Bethlehem (FABM) i Sydafrika i slutet av augusti.
SE-IAN och SE-KDU var vid fototillfället ännu inte ihopmonterade.
Efter det att Lidairs konkurs avslutades övergick flygplansflottan till Ensio Invest AB, som fortfarande äger en PA-38: SE-KDT - ett flygplan som det berättades en del om i En kvaddad yxa och ett Bromma i omvandling.
Efter det att Lidairs konkurs avslutades övergick flygplansflottan till Ensio Invest AB, som fortfarande äger en PA-38: SE-KDT - ett flygplan som det berättades en del om i En kvaddad yxa och ett Bromma i omvandling.