Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Nej tack till Remote Towers - 4 (Uppdaterad 171129)

Publicerad 2017-11-28 17:51:00 i Allmänt, Swedavia - svenskt flygs fiende nr 1,

 
Debatten om svensk flygplatsinfrastruktur och främst fjärrstyrning av flygledning har tagit fart de senaste dagarna. Det är dock noterbart att Remote Tower inte är något som riksmedia (som sitter i Stockholm) direkt bryr sig om (se längst ner).

Har plockat ut några citat som jag tycker är värda att publiceras här.

Från en debattartikel med rubriken Luftfartsverket äventyrar Sveriges säkerhet skriven av Sten Bredberg publicerad i Östersunds-Posten den 27 november:

Om nu inte generaldirektören för Luftfartsverket läst historieboken, så kan man väl åtminstone begära att han följer med i det aktuella nyhetsflödet. Våra flygkommunikationer är en mycket viktig del av totalförsvaret. Den speciella kompetens som flygledare innehar och som i dag är spridd över hela landet, skapar ett robust system, som är svårt att enkelt slå ut. Att förändra verksamheten enligt principen ”alla ägg i en korg” är därför synnerligen ansvarslöst.

Redan innan Säpochefen gick ut med sin varning, har svenska myndigheters verksamhet nyligen skadats genom digitala angrepp. Att riskera att ett angrepp mot Arlanda slår ut ytterligare fyra flygplatser på spridda platser i Sverige är fullständig oacceptabelt. Denna åtgärd kan rimligen inte utföras annat än med regeringens klara stöd.

Och regeringen, som nyligen initierat MSB:s arbete med återinförande av totalförsvarsberedskapen, kan omöjligen godkänna detta. Den strider dessutom mot regeringens nyligen aviserade strategi att sprida centrala myndigheter ut från Stockholm och absolut inte tvärtom.

När man dessutom erfar att det finns kopplingar mellan Luftfartsverkets ledning och Saab, som planeras få göra en storaffär genom detta, blir man än mer bekymrad.
 
Kan hänga på där kort rörande nedläggningsdebatten om Oskarshamn flygplats. En osignerad kort text säger i samhanget rätt mycket:

Sedan december år 2016 finns ett direktiv från regeringen förmedlat via MSB (Myndigheten för samhällsskydd och beredskap). I direktivet meddelas att man kan inte lägga ned totalförsvarsinfrastruktur utan att först göra en konsekvensutredning och få ett ja från MSB eller Försvarsmakten.
 

Oskarshamns flygplats är en del av ovan nämnd infrastruktur. Att ens fundera på att lägga ned en flygplats beläget så nära kärnkraftverket vittnar om dålig omvärldsuppfattning.

 
Åter till fjärrstyrda torn. På Flygtorget publicerades en artikel den 24 november - Pilotkritik mot nya avtalet om remote tower. Saxar följande:

Flygsäkerhetskommittén pekar på att, i och med att flygbolagen är exkluderade från samtalen kring Remote Tower på svenska flygplatser, har bland annat frågor om sårbarhet i systemet och backup-system inte fått några tydliga svar. Istället hänvisar LFV och Saab till sekretess, enligt Tomas Gustafsson.

- Vi är inte förvånade och definitivt inte nöjda. Hela processen har skett utan insyn för det civila flyget. Det finns till exempel inga regler eller direktiv huruvida flygbolag och besättningar kan eller bör färdplanera med reservflygplatser som ligger inom samma RTC som destinationen. Vad vi förstår kommer ett stängt RTC att stänga samtliga flygplatser som kontrolleras därifrån, säger Tomas Gustafsson till Flygtorget.
 

Som sagt tidigare: Inom flygsfären är detta med säkerhet en del av kulturen, det är hårt inpräntat. Ja, ibland kan det till och med bli helt absurt, på gränsen till överdrivet. Men i fallet med Remote Tower skulle man kunna påstå att det är näst intill tvärtom! I Sverige har man varit väldigt enögda, för här finns frågetecken - bara tanken att det skulle gå att hacka systemet är egentligen tillräckligt!



Slutligen, en annan aspekt än den flyg- och säkerhetsmässiga. Om signalvärdet om flytt av jobb ute i landet till Stockholm, där regeringen klart har uttalat att man inte medverkar till något sådant länge. Tvärtom, man flyttar ut statliga jobb ut i landet. Detta citat är hämtat från en insändare publicerad i dagens Östersunds-Posten skriven av Terese Bengard:
 
Nu har beslut fattats att de statliga jobben inom Luftfartsverket utlokaliseras till Stockholm. Ett 40-tal jobb flyttas från Kiruna, Umeå, Frösön och Malmö. I nationell media: tyst. Inga fackförbund som gör högljudda protester om ”kompetens som kommer gå förlorad”. För nu flyttar ju jobben ”åt rätt håll”?

 

Det blir som att försöka bära vatten i ett såll för politikerna. Å ena sidan omlokaliserar de jobb från Stockholm till övriga landet samtidigt som generaldirektörer och verk flyttar jobb, andra jobb, till Stockholm från övriga landet. Det resulterar till slut i ett nollsummespel i bästa fallet. Civilminister Ardalan Shekarabi (S) har sagt att detta måste få ett slut. Här är ett aktuellt konkret fall som kan skapa den förändringen.

Uppdaterat 171129

Östersunds-Posten idag:

Centerpartiet har i denna vecka väckt frågan in en interpellation till infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) och hoppas att han ingriper och lever upp till de löften hans ministerkollega Ardalan Shekarabi (S) givit om att sätta stopp för koncentrationspolitiken i Sverige.

Testbild

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela