Nej tack till Remote Towers - 3
Från Sydsvenskans ledare den 24 november:
Från Östersundspostens ledare den 24 november:
Skrev så här på bloggens facebooksida; När man släppt New Public Management åt h-e för långt och för tidigt, samt centralt (våra makthavare alltså) inte verkar ha redskapen att vända samhällsutvecklingen när omvärlden snabbt förändrats och behoven därefter. Landet hålls helt enkelt inte längre ihop, och det på många olika plan. Våra kommunikationer jobbar demokratins tjänst, flyget inte minst...
Och om inte det vore nog. Sveriges Radios Kaliber har granskat historien kring flygledartonen. Förutom saker som redan nämnts så är en pikant detalj att teknikleverantören Saab bjöd på Luftfartsverket och tillsynsmyndigheten Transportstyrelsen på middag veckan innan upphandlingen drog igång. Något som fått kritik som olämpligt. Moderata riksdagsledamoten Edward Riedl vill även att Riksrevisionen ska granska hela affären.
Politiker i Jämtland behöver nu göra gemensam sak med Skåne, Norrbotten och Västerbotten för att uppvakta regeringen. Men det allra bästa vore om Shekarabi, Hultqvist och Johansson tog ett allvarligt samtal med infrastrukturminister Thomas Eneroth för att sätta stopp på en gång.
Trotsiga, idiotiska, farliga och kanske inte ens ekonomiska beslut är inget som gagnar Sverige.
Hur svårt ska det egentligen vara att förstå? Vi som bor i Sverige vill helt enkelt inte ha fjärrstyrda flygledartorn. Vi litar inte på tekniken och inte heller på de som kokat ihop denna soppa.
Läs även de tidigare inläggen Topp-Gunnar och Lae om fjärrstyrda torn, Nej tack till Remote Towers och Nej tack till Remote Towers - 2 samt Samhällsproblemet Swedavia.
Så här har det blivit när man släppt New Public Management åt h-e för långt och för tidigt, samt våra makthavare inte verkar ha redskapen - eller ens förståelsen - att vända samhällsutvecklingen när omvärlden snabbt förändrats och behoven därefter - ja, då har vi en situation som denna.
Resultat: Landet hålls helt enkelt inte längre ihop, och det på många olika plan. Våra kommunikationer jobbar demokratins tjänst, flyget inte minst. Och flyg ska kännas tryggt...
Hjälper det att rösta 2018? Eller är gebitet flyg en så pass "ful" fråga att man inte ens vill diskutera den? För så upplever i alla fall jag det.
Slutligen, från en artikel publicerad igår av P4 Jämtland:
Och personalen i trafikledningen får inte uttala sig, det säger en av de anställda till P4 Jämtland. På Åre Östersund är det sju anställda som berörs och som kommer att erbjudas jobb på Arlanda.
Totalt i hela landet, på de fyra nya flygplatserna som ska fjärrstyras, jobbar 43 trafikledare som kommer att behöva flytta till Stockholm, om de vill behålla sina jobb.