Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Nej tack till Remote Towers - 3

Publicerad 2017-11-25 11:01:00 i Allmänt, Swedavia - svenskt flygs fiende nr 1,

 
I torsdags skrevs ett avtal mellan Swedavia och LFV där man beslutade att göra fyra stycken flygplatsers flygledning fjärrstyrd - se denna pressrelease. Det handlar om Kiruna, Umeå, Östersund och Sturup.
 
Från Sydsvenskans ledare den 24 november:
 
Skeptiska flygledare ifrågasätter om flygledning på distans, RTS, är tillräckligt beprövad. Men införandet av RTS handlar om mer än den rena flygsäkerheten. Det finns även försvars- och säkerhetspolitiska aspekter att ta hänsyn till. Ur ett totalförsvarsperspektiv är centraliseringen till Arlanda tveksam.

Visby stod ursprungligen på listan över flygplatser som skulle flygledas från Stockholm, men efter invändningar från Försvarsmakten ändrade sig Luftfartsverket.

Nu är Gotland inte den enda strategiskt viktiga regionen i landet i detta hänseende. De argument som är giltiga för Visby bör också vara giltiga i Malmös fall.

Det finns en uppenbar risk att centraliseringen gör flygtrafiken mer sårbar. Den som slår ut centralen på Arlanda – rent fysiskt eller i en cyberattack – slår därmed också ut flygledningen för exempelvis Malmö Airport.
 
Med tanke på den alarmerande brist på it-säkerhetstänkande som svenska politiker och myndigheter har visat i samband med exempelvis Transportstyrelseskandalen ska försäkringar om att systemet är säkert tas med en grabbnäve salt.

Från Östersundspostens ledare den 24 november:
 
Skrev så här på bloggens facebooksida; När man släppt New Public Management åt h-e för långt och för tidigt, samt centralt (våra makthavare alltså) inte verkar ha redskapen att vända samhällsutvecklingen när omvärlden snabbt förändrats och behoven därefter. Landet hålls helt enkelt inte längre ihop, och det på många olika plan. Våra kommunikationer jobbar demokratins tjänst, flyget inte minst...

Och om inte det vore nog. Sveriges Radios Kaliber har granskat historien kring flygledartonen. Förutom saker som redan nämnts så är en pikant detalj att teknikleverantören Saab bjöd på Luftfartsverket och tillsynsmyndigheten Transportstyrelsen på middag veckan innan upphandlingen drog igång. Något som fått kritik som olämpligt. Moderata riksdagsledamoten Edward Riedl vill även att Riksrevisionen ska granska hela affären.
 

Politiker i Jämtland behöver nu göra gemensam sak med Skåne, Norrbotten och Västerbotten för att uppvakta regeringen. Men det allra bästa vore om Shekarabi, Hultqvist och Johansson tog ett allvarligt samtal med infrastrukturminister Thomas Eneroth för att sätta stopp på en gång.
 

Trotsiga, idiotiska, farliga och kanske inte ens ekonomiska beslut är inget som gagnar Sverige.



Hur svårt ska det egentligen vara att förstå? Vi som bor i Sverige vill helt enkelt inte ha fjärrstyrda flygledartorn. Vi litar inte på tekniken och inte heller på de som kokat ihop denna soppa.

Läs även de tidigare inläggen Topp-Gunnar och Lae om fjärrstyrda torn, Nej tack till Remote Towers och Nej tack till Remote Towers - 2 samt Samhällsproblemet Swedavia.

Så här har det blivit när man släppt New Public Management åt h-e för långt och för tidigt, samt våra makthavare inte verkar ha redskapen - eller ens förståelsen - att vända samhällsutvecklingen när omvärlden snabbt förändrats och behoven därefter - ja, då har vi en situation som denna.

Resultat: Landet hålls helt enkelt inte längre ihop, och det på många olika plan. Våra kommunikationer jobbar demokratins tjänst, flyget inte minst. Och flyg ska kännas tryggt...

Hjälper det att rösta 2018? Eller är gebitet flyg en så pass "ful" fråga att man inte ens vill diskutera den? För så upplever i alla fall jag det.

Slutligen, från en artikel publicerad igår av P4 Jämtland:
 

Och personalen i trafikledningen får inte uttala sig, det säger en av de anställda till P4 Jämtland. På Åre Östersund är det sju anställda som berörs och som kommer att erbjudas jobb på Arlanda.
 

Totalt i hela landet, på de fyra nya flygplatserna som ska fjärrstyras, jobbar 43 trafikledare som kommer att behöva flytta till Stockholm, om de vill behålla sina jobb.

 



Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Stellan

Publicerad 2017-11-26 18:09:41

Intressant...Hur många ledare är beredda att dra upp bopålarna? Vad gör man om det fattas personal, hyr in från utlandet? Ska all personal bort från respektive flygplats, ingen back-up? Om tekniken fallerar, ska personal flygas till platsen med helikopter för att dra igång något manuellt system? Om Arlanda hackas eller utsätts för en fysisk attack har då flygplanen möjlighet/reserver att landa på annan flygplats? Detta i en tid då tidningarna kryllar av artiklar om dålig IT-beredskap på myndigheterna. Minns den gången sändningarna från Melodifestivalen 1990 slogs ut pga överhettning i Nackamasten....

Postat av: Dan

Publicerad 2017-11-26 18:17:32

Vari ligger besparingen om alla 43 erbjuds jobb fast på annan ort?
Låter som en till lysande affär.

Postat av: Sven

Publicerad 2017-11-26 18:35:07

Staten vill flytta ut sina Sthlms-jobb ut i landet. LFV gör tvärtom. Vem bestämmer över LFV?

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela