Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Några bilder på Cessna Cutlass SE-LKR

Publicerad 2017-11-08 17:47:00 i Propulärkultur,



Ovanstående bild togs av Paul Compton på Bromma den 12 december 2000. Vi ser Cessna 172RG Cutlass RG II  N6466V parkerad framför det som vi en gång i tiden kände som Hangar 5. Maskinen, tillverkad 1980, hade några veckor tidigare anlänt till Bromma efter ha ferryflugits över Atlanten (övernattade f ö på vägen i Reykjavik den 24 november 2000).

Man kan notera texten Scandinavian Flight Academy - knappt synlig - applicerad efter dörren. Dessutom den amerikanska registreringen i liten version övermålad på fenan. Det blev med tiden brukligt att göra denna större vid lägre flygningar ut i världen, därför har N6466V säkerligen blivit påklistrat väl synligt på kroppen inför atlantferryn. Scandinavian Flight Academy hade ägt flygplanet sedan 1998.

Denna Cutlass var en av sju av samma typ som "hämtades hem" från Scandinavian Flight Academy i San Diego och dessa kom att få de svenska registreringarna SE-LKO t o m -LKU. BF Scandinavian Aviation Academy AB kom att använda dessa vid flyggymnasierna/flygskolorna i Västerås och i Arvidsjaur (Numera bedrivs Scandinavian Aviation Academys verksamhet i USA under namnet SAA International.). En åttonde Cutlass fanns i verksamhet redan tidigare - SE-IFC.
  


Den 8 maj 2001 infördes denna Cutlass på svenskt register som SE-LKR med BF Scandinavian Aviation Academy AB angiven som dess innehavare. Den 29 juli samma år tog jag denna bild på SE-LKR i Visby. Notera att det nu står Scandinavian Aviation Academy vid dörren. BF stod för Bromma Flygskola, men det kanske ni visste? Det var väl också vid denna tid denna anrika flygskola lämnade Bromma för Västerås/Hässlö.
 
Cessna 172RG Cutlass RG II SE-LKR Scandinavian Aviation Academy

Ett par fina bilder på SE-LKR tagna på Hässlö av Andreas Eriksson 2012.


Flygplanet har Scandinavian Aviation Academys (SAA) standardmålning som även förekom/förekommer på "vanliga" Cessna 172 och Beech Dutchess.
 
Cessna 172RG Cutlass RG II SE-LKR Scandinavian Aviation Academy

Fem stycken av SAA:s Cutlass överfördes 2014 till Ukraine Flight Academy och dessa inregistrerades UR-IFC, -LKP, -LKR, -LKS och -LKU året därpå. Nedan ser vi UR-LKR - alltså före detta SE-LKR - på hemmabasen i Kirovgrad 2016. Notera att den svenska flaggan tillsammans med den ukrainska. Varför tänker jag på Mazepa?


Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela