Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Planet Pettson - 2

Publicerad 2017-05-11 11:30:00 i Propulärkultur,



Hittade återigen ett par bilder som jag fann intressanta för bloggen i Flygvapenmuseums arkiv som nu finns tillgängligt via DigitaltMuseum. De föreställer det flygplan som jag för lite över åtta år sedan berättade om i ett inlägg - Planet Pettson. Därifrån saxar jag följande:

I dåtida svensk press kallades konstruktionen rätt ofta för "Planet Pettson". I en källa (Günther Sollingers Svensk civil luftfart 1923-45) anges typen som - kort och gott - "försökstyp". Uppgiften därom är tagen direkt från de gamla luftfartsarkiven. Annars verkar "Planet Pettson" halvofficellt blivit typad" som  Pettersson S-81. Första flygningen skedde på Malmen den 12 maj 1925.



S-81 var också flygplanets första (temporära och även påmålade) registrering som utfärdades första gången 25-05-28 och gällde då till  28-06-11. Det förnyades 32-04-28 i samband med att Gösta Gustafsson hade reperarat flygplanet. 32-05-31 omregistrerades S-81 till SE-ADD på just denne Gustafsson i Uppsala. Det hade dock redan provflugits på Ärna den 3 april.
 
Vågar man gissa att bilderna är tagna på Ärna i början av (april) 1932?

I samma veva som jag hittade de ovanstående foton la Gert Böll ut ett skannat album på facebook där ytterligare en bild på Planet Pettson fanns med. Fast då (redan) under byggnad...


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Joacim

Publicerad 2017-05-11 13:35:14

Det måste vara den maskinen som omtalas i boken Silvervingar av Erik Bratt. Som fick honom att bli intresserad av flyg på allvar och att vilja lära sig flyga. Om man förenklar en smula.

Svar: Stämmer det! Citat från Erik Bratts bok i det föregående/länkade inlägget :)
Lazerjesus

Postat av: Joacim

Publicerad 2017-05-11 15:10:15

Jag har visserligen läst den boken säker sju gånger men nu var det många år sedan sist. SE-ADD kändes på något sätt bekant och namnet Gösta Gustavsson gjorde att jag kopplade till Bratt. Vill minnas att han fick sluta flyga pga tilltagande synproblem. Min Mor är född och uppvuxen i Linköping och bodde som barn "nästangranne" med familjen Bratt och brukade leka med en av hans döttrar.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela