Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

The War Lover

Publicerad 2017-03-28 22:00:00 i Film och TV, Propulärkultur,



Laevision bjuder ikväll på en klassiker från 1962: The War Lover med Steve McQueen i huvudrollen. För mer om dennes flygintresse, kolla in inlägget Steve Stearman.

Bertil Skogsberg i sin bok På filmens vingar som utkom 1981:

"Steve McQueen gjorde ett övertygande portätt av detta tragiska flygaröde och War Lover måste utan tvekan föras upp på listan över exceptionellt bra flygfilmer."


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Steff

Publicerad 2017-03-29 11:50:22

Såg den på den tiden då filmerna cirkulerade på biograferna, i stället för nutidens "engångsföreställningar". Gillade den skarpt!

Postat av: Magnus%20Fridsell

Publicerad 2017-03-29 20:21:57

Romanen som filmen bygger på fanns faktiskt i svensk översättning på biblioteket i Kågeröd där jag växte upp så jag har läst den som tonåring (berättar detta för att ni ska se det intellektuella skimret kring mig...).

Hälsningar

Magnus

Svar: Det är lite intressant att påpeka att slutet på boken och filmen skiljer sig rätt avsevärt. Något som jag läst mig till utan att ha läst "Hjälten" av John Hersey *känner mig intellektuellt handikappad nu*
Lazerjesus

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela