Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

The Battle Of Bromma - 77

Publicerad 2017-03-18 10:15:00 i Swedavia - svenskt flygs fiende nr 1,



Swedavia silar mygg och sväljer kameler!

Ja, det vet ju sedan tidigare och nu blir det än mer uppenbart. Det handlar om den Brussels Airlines val av flygplantyp att trafikera Bromma med - från en artikel som publicerades igår:

Den flygplanstyp som Brussels airlines nu vill använda, Sukhoi SSJ-100, bullrar lika mycket som de gamla planen och hamnar precis på fel sida om bullergränsen.

För att lösa det har Brussels airlines räknat ut att genom att lasta den föreslagna flygplanstypen lite lättare vid start så hamnar man precis på bullergränsen. En teknik som även används för de flygplan bolaget har på Bromma flygplats idag.

Det låter väldigt omständligt, varför köper man inte bara in plan som klarar bullerkraven?

– Jag skulle säga att det i mångt och mycket är en kostnadsfråga och att lasta planen lättare är i sig inte speciellt omständligt, säger Peder Grunditz.

Så man ska inte dra på med full skaft när man startar? Vad säger flygsäkerhetsexperter om det? Fast det där med flyg har ju aldrig varit Swedavias paradgren...



Sukhoi Superjet 100 ligger alltså på fel sida bullergränsen för att trafikera Bromma. Minns ni behandlingen från Swedavias sida av Flygande Veteraner och deras Douglas DC-3? Att de inte fick starta och landa på Bromma flygplats - se till exempel detta inläget.

Silar mygg, sväljer kameler och tolkar Bromma-avtalet som fan läser Bibeln - Swedavia ÄR svenskt flygs fiende nummer 1! Och nu har Centerpartiet sällat sig till de som vill lägga ner Bromma. Jag ber er notera följande:

När Swedavia bildades 2010 var inte Bromma flygplats nedläggningshotad.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela