The Battle Of Bromma - 77
Ja, det vet ju sedan tidigare och nu blir det än mer uppenbart. Det handlar om den Brussels Airlines val av flygplantyp att trafikera Bromma med - från en artikel som publicerades igår:
Den flygplanstyp som Brussels airlines nu vill använda, Sukhoi SSJ-100, bullrar lika mycket som de gamla planen och hamnar precis på fel sida om bullergränsen.
För att lösa det har Brussels airlines räknat ut att genom att lasta den föreslagna flygplanstypen lite lättare vid start så hamnar man precis på bullergränsen. En teknik som även används för de flygplan bolaget har på Bromma flygplats idag.
Det låter väldigt omständligt, varför köper man inte bara in plan som klarar bullerkraven?
– Jag skulle säga att det i mångt och mycket är en kostnadsfråga och att lasta planen lättare är i sig inte speciellt omständligt, säger Peder Grunditz.
Så man ska inte dra på med full skaft när man startar? Vad säger flygsäkerhetsexperter om det? Fast det där med flyg har ju aldrig varit Swedavias paradgren...
Sukhoi Superjet 100 ligger alltså på fel sida bullergränsen för att trafikera Bromma. Minns ni behandlingen från Swedavias sida av Flygande Veteraner och deras Douglas DC-3? Att de inte fick starta och landa på Bromma flygplats - se till exempel detta inläget.
Silar mygg, sväljer kameler och tolkar Bromma-avtalet som fan läser Bibeln - Swedavia ÄR svenskt flygs fiende nummer 1! Och nu har Centerpartiet i Stockholm sällat sig till de som vill lägga ner Bromma. Jag ber er notera följande:
När Swedavia bildades 2010 var inte Bromma flygplats nedläggningshotad.