Bröderna Carlssons Klemm
Vetlanda-Klemmen
Efter kriget lärde sig bröderna Bertil och Torsten Carlsson från Vetlanda att flyga hos AB Smålandsflyg i Jönköping. 1948 köpte de ett av Flygvapnets avlagda skolflygplan av typen Klemm Kl 35D (svensk beteckning Sk 15A) för 5250 kr. Planet hade varit det första i raden av 74 st Sk 15 som levererats från Tyskland 1940-41 och det hade burit nummer 131 och 148 på fenan under sin tid som skolflygplan. Senare hade flygplanet överförts till F 17 i Kallinge och det var därifrån Torsten och Bertil förvärvade det. Planet målades om och gjordes iordning på F 17 och tilldelades den civila registreringen SE-BGU.
Flygplansinköpet var en del av ett försök att få liv i en flygklubb i Vetlanda. Detta gick om intet då andelsförsäljningen gick trögt. Något flygfält fanns inte i trakten (men någon gång flög man från åkrarna vid Upplanda utanför stan) så Klemm-planet baserades på Jönköpings gamla flygfält. Under vintrarna brukade man dock ofta isen på sjön Grumlan som start och landningsplats.
Det hände att man monterade av Klemmens vingar och drog flygplanet efter bilen och ställde det i ett speciellt uppfört skjul hemma på tomten.
1950 landade ett par tyskar med ett flygplan på Upplanda. De var på väg till Jönköping och hade blivit desorienterade och blev under vistelsen i Vetlanda intresserade att köpa SE-BGU.
För 5000 kr såldes Klemmen till Bremer Verein für Luftfahrt och registrerades i Västtyskland som D-EBEB. Flygplanet skrotades antagligen i slutet av 50-talet.
1953 gick bröderna Carlssons certifikat ut och någon förnyelse blev inte av.
Anm. Klemm-planets skidor är numera i min ägo. De bär maskinens gamla Flygvapennummer; 5001.