Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Bröderna Carlssons Klemm

Publicerad 2017-03-01 23:44:00 i AvArt - Avation art...med mera, Propulärkultur,

En gång tiden under det förra seklet skrev bloggisten nedanstående text. Ta det för var det är/var, med sina skavanker och märkligt lillgammalt språk. Det här var en del av en inlämningsuppgift i historia, och för denna hade jag intervjuat en äldre herre vid namn Torsten Carlsson om ett flygplan han en gång ägt. Rubriken var...

Vetlanda-Klemmen

Efter kriget lärde sig bröderna Bertil och Torsten Carlsson från Vetlanda att flyga hos AB Smålandsflyg i Jönköping. 1948 köpte de ett av Flygvapnets avlagda skolflygplan av typen Klemm Kl 35D (svensk beteckning Sk 15A) för 5250 kr. Planet hade varit det första i raden av 74 st Sk 15 som levererats från Tyskland 1940-41 och det hade burit nummer 131 och 148 på fenan under sin tid som skolflygplan. Senare hade flygplanet överförts till F 17 i Kallinge och det var därifrån Torsten och Bertil förvärvade det. Planet målades om och gjordes iordning på F 17 och tilldelades den civila registreringen SE-BGU.

Flygplansinköpet var en del av ett försök att få liv i en flygklubb i Vetlanda. Detta gick om intet då andelsförsäljningen gick trögt. Något flygfält fanns inte i trakten (men någon gång flög man från åkrarna vid Upplanda utanför stan) så Klemm-planet baserades på Jönköpings gamla flygfält. Under vintrarna brukade man dock ofta isen på sjön Grumlan som start och landningsplats.

Det hände att man monterade av Klemmens vingar och drog flygplanet efter bilen och ställde det i ett speciellt uppfört skjul hemma på tomten.

1950 landade ett par tyskar med ett flygplan på Upplanda. De var på väg till Jönköping och hade blivit desorienterade och blev under vistelsen i Vetlanda intresserade att köpa SE-BGU.

För 5000 kr såldes Klemmen till Bremer Verein für Luftfahrt och registrerades i Västtyskland som D-EBEB. Flygplanet skrotades antagligen i slutet av 50-talet.

1953 gick bröderna Carlssons certifikat ut och någon förnyelse blev inte av.

Anm. Klemm-planets skidor är numera i min ägo. De bär maskinens gamla Flygvapennummer; 5001.


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Rolf Broberg

Publicerad 2017-03-06 15:45:53

I "Tidslinjer Jönköping 1945-1960" på www.gustavsviksflygfalt.se nämns herrar Carlsson. De figurerar flyktigt(!) bland Hans Åmans efterlämnade papper. Vi skriver:

"Junex hyrde faktiskt en Klemm 35D SE-BGU under 35 minuter den 25 april 1949 av Jönköpings Flygservice. Det framgår av en fakturakopia bland Hans Åmans efterlämnade papper. Eftersom planet tillhörde B & T Carlsson, G Sjögren & W Andersson i Vetlanda har jag inte tagit med det i diagrammet för Jönköping, men under någon tid verkar planet ändå ha disponerats av Jönköpings Flygservice. Kanske var det Björn Hjelme-Lundberg själv som hade tagit sig en liten tur på sitt bolags bekostnad. "

Jönköpings Flygservice måste alltså ha varit inblandad i SE-BGU på något sätt. Förmedlade de uthyrning för att få planets ekonomi att gå ihop? Det är förresten mycket möjligt att Hans Åman var bröderna Carlssons flyglärare.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela