Om en Lockheed Electra Junior
Michael Andersen var vänlig att skicka ovanstående bild ur sina samlingar till mig. Det tackar jag för! Vi ser kroppen till en Lockheed 12-26 Electra Junior som tidigare har tillhört holländska flygvapnet, fotograferad på Kastrup 1957.
Flygplanet hade några år tidigare reserverats som SE-BXU, men kom inte att registreras på grund av att ha genomgått en renovering i - som det hette - "en icke godkänd flygverkstad i Danmark".
Saxat från Arlandasamlingarnas webbsida:
Maskinen levererades till Netherlands East Indias Government den 13 april 1942 med registreringen L2-45, och som totalt beställde 36 stycken Electra L-12. Därefter registrerat på KLM med registreringen PJ-AKE, men blev under kriget stående på Curacao.
Efter kriget levererat till Royal Netherlands Air Force med beteckning T-3, registrering BX-238, för Netherlands Communications Squardron.
Airtaco AB [Air Torvald Andersson & Co. Min anm.] köpte detta flygplan 1953, plus ytterligare tre stycken av samma typ från Ministerie van Orlog Directoraat Materieel, Luchtmacht i Holland och med reservdelar blev priset 70.000;- engelska pund.
SE-BXU skulle byggas om för civilt bruk hos ett företag på Kastrup, men utförda arbeten blev ej godkända av myndigheterna. Torvald Andersson transporterade då maskinen till Fjärdhundra utanför Sala 1957 där det sedan blev stående i en lada.
Göthe Johansson och Arlandagruppen fick reda på detta objekt och 1990 flög en av flygvapnets Vertol-helikoptrar över SE-BXU till Arlanda, där det restaurerats till att bli en riktig silverglänsande pärla bland Arlanda Flygsamlingar.
Denna bild på SE-BXU är tagen vid ett besök på Arlandasamlingarna i november 2009 - den undre i februari 2000. Kanske blir det fler blogginlägg om Airtacos Lockeed-flygplan? Vi får se nästa år...