Lufthansas två första Safirer
Hittade en bild på en av Lufthansas Saab 91B Safir, antagligen fotograferad rätt snart efter leverans. Just D-EBAB (c/n 91290) registrerades i augusti 1954. En ganska återkommande uppgift är att det första civilregistrerade flygplanet i Västtyskland efter kriget var en Saab Safir. Är det måhända denna? Faktum är att Lufthansa tog levererans av två Saab 91B i augusti 1954. Den andra var D-EBED (c/n 91291). Som det sägs på denna sajt:
Mit der Bestellung von zunächst vier Convair CV-340, vier Lockheed L-1049 ,,Super Constellation" und zwei Saab "Safir" Trainingsflugzeugen wurde der Grundstein für die spätere Flotte der Lufthansa gelegt.
Med andra ord, två "Super-Bestmann" var först ut i Lufthansas flygskola.
I slutet av 60-talet sålde Lufthansa sina Safirer och D-EBAB och D-EBED fick nya ägare. Tyvärr fick D-EBAB ett tragiskt slut - den försvann under en flygning mellan Innsbruck och Worms den 22 mars 1971, men hittades inte förrän i mitten av juli samma år. Och då utanför Colmar i Frankrike.
D-EBED levde vidare till 2014 då även denna maskin tyvärr gick åt i ett haveri.
Mit der Bestellung von zunächst vier Convair CV-340, vier Lockheed L-1049 ,,Super Constellation" und zwei Saab "Safir" Trainingsflugzeugen wurde der Grundstein für die spätere Flotte der Lufthansa gelegt.
Med andra ord, två "Super-Bestmann" var först ut i Lufthansas flygskola.
I slutet av 60-talet sålde Lufthansa sina Safirer och D-EBAB och D-EBED fick nya ägare. Tyvärr fick D-EBAB ett tragiskt slut - den försvann under en flygning mellan Innsbruck och Worms den 22 mars 1971, men hittades inte förrän i mitten av juli samma år. Och då utanför Colmar i Frankrike.
D-EBED levde vidare till 2014 då även denna maskin tyvärr gick åt i ett haveri.