Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Eksjö Flygdag 2017: Spitfire

Publicerad 2017-08-12 16:38:00 i Eksjö Flygdag, Hemmafältet, Propulärkultur, Spitfire,

 
Med tanke på att både P4 Jönköping och Smålands-Tidningen högg på min pressrelease så kommer dess fullängdsversion här. Ja, nästan hela i varje fall...
 
En legend på Eksjö Flygdag - Spitfire
 
Säg Spitfire och alla skapligt insatta inom gebitet flyg får något drömskt i blicken! Denna legendar anses av många som det vackraste flygplan som någonsin byggts. Mellan 1936-48 tillverkades över 22 000 stycken Supermarine Spitfire och av dessa finns cirka 200 kvar idag, samt ett 50-tal av dessa är i flygande skick.
 
Spitfire och Hawker Hurricane var de flygplanstyper som det brittiska jaktflyget var utrustat med under Slaget om Storbritannien 1940. Luftwaffe genomförde då en offensiv inför en planerad tysk invasion som man från Royal Air Force:s sida lyckades avvärja. Därigenom blev Spitfire något av en symbol för motståndet som då räddade den demokratiska världen och blev för evigt inskriven i historieböckerna.
 
Främst efter andra världskrigets slut kom Spitfire hitta andra länders flygvapen, så även det svenska. Mellan 1948-54 användes spaningsversionen Spitfire Mk.XIX (svensk beteckning S 31) vid flygflottiljen F 11 i Nyköping. Med S 31 företogs 1948-50 ett antal hemliga spaningsflygningar då man från hög höjd fotograferade mål i Baltikum och på Kolahalvön.
 
För tio år sedan inköpte Biltema Spitfire Mk.XIV med Royal Air Force-identiteten RW386 tillverkad 1945. Mark XIV är i princip en Mark IX med den skillnaden att motorn är en Merlin-motor som är licenstillverkad av amerikanska Packard istället för Rolls Royce.
 
På Eksjö Flygdag den 20 augusti ska vi få njuta av Spitfires look, ljud och grace tack vare Biltema Airshow och piloten Pär Cederqvist.

 
Fakta Spitfire Mk.XVI
 
Motor: Packard-tillverkad Rolls Royce Merlin 266, starteffekt 1580 hk.
Längd: 9,6 meter
Spännvidd: 11,2 meter
Max startvikt: 3 310 kg
Max fart: 660 km/h
Max räckvidd: 815 km



Om piloten
 
Pär Cederqvist föddes i Jönköping, men växte upp i Göteborg. Redan som tonåring började han som flygmek på Torslanda. 1967 kom han in i Flygvapnet och efter utbildning på F 5 Ljungbyhed hamnade Pär på F 17 i Ronneby där han flög Lansen och senare Draken.
 
I slutet av 70-talet blev Pär flyglärare på Ljungbyhed, både vid F 5 och TFHS (Trafikflygarskolan). Flyguppvisningar har han hållit på med sedan 70-talet, främst med sin egna Tiger Moth, men även t ex Bulldog och Safir. Sedan 2009 har han flugit Biltema Airshows Spitfire och Mustang.



Håll koll på eksjoflygdag.se och gå med i arrangemanget på facebook där vi försöker bygga upp stämningen. Boka in söndagen den 20 augusti 2017 för ett besök på Eksjö/Ränneslätt (ESMC)!



Vi använder @eksjoflygdag #eksjöflygdag #eksjoflygdag


Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela