Eksjö Flygdag 2017: Grupp AJA - 2
Hintade om detta i ett tidigare inlägg. I något kortad version så följer här en reviderad version av ("hela") pressreleasen här.
Vid Eksjö Flygdag den 20 augusti kommer Bro Airshow gästa Ränneslätt med bl a sina Bücker-flygplan från 30-talet. Det handlar om Bücker Jungmann och Jungmeister som bägge är mycket unika och har en klar – om än ganska okänd – svensk anknytning: Jungmann konstruerades t ex i en lägenhet i Linköping.
Bücker Jungmann som är klar att levereras till Sverige i början av 1938 från Rangsdorf. Just detta flygplan finns idag bevarat på museum.
Flygplanskonstruktören Anders Johan Andersson, oftast kallad AJ Andersson, föddes den 21 augusti 1899 i Södra Åkarps församling, Malmöhus län, och avled den 14 april 1987 i Linköping. I slutet av 1920-talet började han arbeta vid Svenska Aero på Lidingö som ägdes av tysken Carl Clemens Bücker. Här var Andersson bl a involverad i konstruktionen av Jaktfalken som tillverkades för svenska flygvapnet. Hösten 1932 övertogs Svenska Aero av ASJA i Linköping (som några år senare fusionerades med SAAB) och Bücker flyttade tillbaka till Tyskland. Så här berättar Bücker i Erik Bratts bok ”Människor och flygande maskiner”:
- Innan jag [Clemens Bücker, min amn.] for sa jag till AJ att han skulle lägga upp ett projekt på ett skolflygplan. Det var ju så att det helt förhärskande flygplanet bland skolplan var De Havilland Moth. Det enda direktiv AJ fick var att han skulle konstruera ett skolplan, som liknade Mothen men det skulle moderniseras och se mer militäriskt ut...AJ fick sitta hemma om kvällarna i Linköping och rita flygplanet medan jag åkte ner till Berlin och skaffade en fabrik. Till och börja med i Johannisthal. AJ följde snart efter och hade då med sig ritningarna. På detta vis kom Bücker Jungmann till.
AJ Andersson kom att 1933-39 vara chefskonstruktör vid Bücker Flugzeugbau och ansvarade som sådan bland annat för tillblivandet av Bücker Bü 133 Jungmeister och Bücker Bü 181 Bestmann (i svenska flygvapnet kallad Sk 25). När andra världskriget började 1939 kom AJ tillbaka till Sverige och började på Saab, där han bland annat konstruerade en mycket modifierad Bestmann. Det flygplanet blev Saab 91 Safir...
Mer om Eksjö Flygdag: Söndagen den 20 augusti 2017 arrangerar Norra Smålands Flygklubb återigen Eksjö Flygdag
Lyckade flygdagar har vi tidigare anordnat 1987, -89, -93, -98, 2003 och -12. Dessa har samlat upp till cirka 14000 besökare till anrika Ränneslätt! Och nu är det alltså dags igen – 30 år efter den första! Vi hoppas naturligtvis på en lika stor publiktillströmning som tidigare och programmet kommer att ha en rejäl bredd: Från veteranflyg till dagens toppmoderna JAS 39 Gripen.
Håll koll på eksjoflygdag.se och gå med i arrangemanget på facebook där vi försöker bygga upp stämningen. Boka in söndagen den 20 augusti 2017 för ett besök på Eksjö/Ränneslätt (ESMC)!
Vi använder @eksjoflygdag #eksjöflygdag #eksjoflygdag
Slutligen: Jungmeister - es ist wirklich die Stradivari der Kunstflugzeuge. YR-PAX flögs av Alex Panpana.