The Battle Of Säve - 30
ESGP/GOTEBORG/SAVE
+ AERODROME RESERVED FOR ACFT BASED. CLOSED FOR OTHER TFC.
FROM: 10 APR 2017 06:59 TO: 10 MAY 2017 13:00 EST ES/B0961/17
Tänkte följa upp The Battle Of Säve - 29 lite snabbt med tanke på ovanstående NOTAM som började gälla i måndags.
Enligt information som kommit mig till godo så lär Göteborg Approach ha en hel del problem att handskas med VFR-trafik för närvarande. Anledningen till detta är att man inte förstod hur mycket nedläggningen av tornet på Säve skulle påverka...vilket det nu uppenbarligen har gjort! Säve hade till exempel 2010 cirka 27 000 landningar på årsbasis. Vad det skulle bli i totalt antal rörelser? Ja, minst det dubbla bör det väl vara.
Så att detta problem skulle uppstå kan knappast kallas för en överraskning: x antal tusen flygplansrörelser försvinner väl inte över en natt. Även om det kanske inte rör sig samma antal som 2010...
Tipset som framfördes var att sprida detta i FlygSverige och se till att allmänflyget ropar mer i radio och lämnar in fler färdplaner: VFR-flygarna måste märkas mer! (Egentligen gäller ju det självklart inte bara i Göteborgs luftrum, utan i hela FlygSverige.)
Risken finns nu att LFV, på sitt nya manér, hittar på en kontruktion som "löser problemet", men då måste man från vårt flygs sida vara snabb och anmäla undermånlig service till Transportstyrelsen. Flygtrafikledning är inte - och ska inte - vara förbehållen vissa flygslag och undanhållas andra.
Genom åren har man trott att Sverige varit ett land som stått långt fram vad det gäller flyg i Europa och världen. Men vi närmar oss i snabb takt nivån av en stelbent statsbildning modell övervintrad sovjetrepublik. Efter att man delat upp det gamla Luftfartverket i tre delar 2010 - i Transportstyrelsen, LFV och Swedavia - hamnar åtskilliga problem mellan olika stolar. Det som nu händer i Göteborg kan ses som en av många sådana företeelser. Flyg handlar nämligen mycket om förutsägbarhet - det är normalt inbyggt i kulturen och ett fundament för flygsäkerhet.
Det är uppenbart att detta helt enkelt inte längre fungerar, man saknar en helhetssyn/ett helhetsgrepp och det vi nu ser är ännu ett uttryck för systemhaveriet inom svenskt flyg.