Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Nej tack till Remote Towers - 2

Publicerad 2017-04-04 09:09:00 i Swedavia - svenskt flygs fiende nr 1,


Föga förvånande tillkännagavs det igår att Försvarsmakten inte vill att flygledartornet på Visby flygplats ska fjärrstyras, något som LFV och Swedavia vill enligt planerna. Det vore bra om Försvarsmakten även kunde utlåta sig om de andra flygplatserna som står inför denna förändring. Tiden är inte mogen för detta steg och det finns många skäl för att påstå det - se till exempel detta tidigare inlägg.

Häromdagen svarade infrastrukturminister Anna Johanssoon mycket undfallande på frågor rörande fjärrstyrda flygledartorn i riksdagen - ja, hon visade sig till och med oinsatt i problematiken och jag tror att hon tämligen förblindad av lobbism. Bland annat skrivs följande i en artikel publicerad av SVT Västerbotten:

Till Helena Lindahl skriver hon [Anna Johansson, min anm.] följande:

Luftfartsverket är leverantör av flygtrafikledningstjänster till Swedavia AB. Den diskussion som förekommer mellan Swedavia AB och Luftfartsverket om fjärrstyrd flygtrafikledning är alltså inte föremål för regeringsbeslut utan ett avtal mellan beställare och leverantör.

Vidare så hänvisar hon till Luftvartsverkets muntliga information om att de kommer att säkerställa att inte samma personer som har en roll i Luftfartsverkets upphandlingar av den berörda tekniken för myndighetens räkning också sitter i intressebolagets styrelse.

Positiv till fjärrstyrning
 

Mot slutet av sitt svar förklarar infrastrukturministern att hon är positivt inställd till fjärrstyrd flygtrafikledning och att det innebär att flygplatsens verksamhet effektiviseras och att det skapar förutsättningar för ökad säkerhet och samordning.

Det finns alltså stora fördelar med den nya tekniken, inte minst för att värna jobb i de berörda regionerna.
 

”Inget annat än ett mossigt byråkratsvar”

Det dröjde inte länge innan Helena Lindahl (C) själv reagerade på svaret hon fått från Anna Johansson (S) som hon menar är så pass intetsägande att riksdagsledamoten nu väljer att gå vidare till näringsminister Mikael Damberg.

– Tyvärr var det inget annat än ett mossigt byråkratsvar. Hon gömmer sig bakom argumentet att Swedavia är ett självständigt bolag som tar egna beslut. Det Johansson glömmer i sammanhanget är att hon i sin roll som minister representerar staten som också är ägare av bolaget, skriver Helena Lindahl i ett utskick.



Jag ska avslutningsvis återigen nämna följande faktum:
 
Vi i Sverige kan inte ha en inbäddad farlig mekanism som Swedavia, vilken i sitt agerande bara drar isär samhället mer och mer. Vi måste helt ändra inriktning och man har ju börjat att väcka upp den gamla tanken om Totalförsvaret igen.

Det är inte bara Visby som inte behöver fjärrstyrt flygledartorn - det handlar om säkerhetspolitik likaväl som samhällsbygget! Skyll inte på att Remote Tower blir billigare när till exempel Gävle fick läggas ner som trafikflygplats med hänvisning till att det var för dyrt att införa. Det handlar bara om lobbyism, inget annat. Inte vad som behövs och vad som är säkerställt säkert...


Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela