Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

En tjeck Cherokee - 2

Publicerad 2017-04-22 15:58:00 i Kalla kriget, Piper, Propulärkultur,

Piper PA-28-140 Cherokee 140B SE-FFN fotograferad av Hans Spritt på Nyge-fältet den 18 april 1976.

För över åtta år sedan publicerade jag ett blogginlägg med rubriken En tjeck Cherokee som handlade om en flygmaskin som jag mindes från när jag var liten, och äventyr som den varit ute för: Ett fritagningsförsök från andra sidan järnridån. Året var 1971. Ett citat:

Efter det misslyckade fritagningsförsöket den 26 september kom SE-FFN att stå kvar i Tjeckoslovakien, detta i flera månader innan maskinen flögs tillbaka till Sverige. Anna Porizkova och de bägge piloterna kom också loss så småningom...och, efter många om och men, även flickan man försökte frita, Pavlina Porizkova.
 
Följande sida i en utgåva av kundtidningen Nytt från Nyge plåtade jag av för länge sedan, men hittade bilden igen rätt nyligen...och mindes varför jag knäppte bilden - och här är nu ett blogginlägg..!


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Rolf Broberg

Publicerad 2017-04-27 16:52:43

Wickenberg är inget vanligt namn. Kan Karl-Göran Wickenberg möjligen vara son till Gösta Wickenberg som bl.a. flög fjällfisk med Hawker Osprey SE-AYR 1947?

Göstas svåger Erik Åsell var hans färdmekaniker då och berättar om äventyr från den tiden på http://www.gustavsviksflygfalt.se/text/asell_erik/fiskflyg.htm

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela