Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Om en Piper Navajo - SE-GBS

Publicerad 2016-09-07 19:55:00 i Flygföretagande, Piper, Propulärkultur,



Idag ska vi återuppta bekantskapen med flygplantypen Piper PA-31 Navajo. Det har ju de senaste åren blivit några stycken inlägg om denna tvåmotoriga indian från Piper Aircraft Corporation.

Förr var de mycket vanliga, men på senare år har PA-31:orna blivit färre och färre. Det är synd, för det handlar om en riktig arbetshäst. När man snackade om taxiflyg på 70- och 80-talet såg man spontant framför sig just en Navajo. Någon liknade PA-31 vid "affärsflygets DC-3". Tja, åtminstone här i Norden kan man nog påstå det. Totalt kom nästan 4000 stycken tillverkas mellan 1966 och -84 och det rör sig nog om ett par hundra som figurerat i de nordiska länderna under årens lopp.

Nu ska det handla om PA-31 SE-GBS och bilden högst upp kommer från Staffan Ahlberg. Hans far; Kjell W. Ahlberg, flög SE-GBS mycket "på den tiden det begav sig" - i det här fallet när kärran var baserad i Karlstad. Notera att det står "Löfbergs Lila" bakom det sista fönstret. Med utgångspunkt i ett tidigare inlägg uppdateras härmed historiken om SE-GBS.


 
Piper PA-31-310 Navajo B SE-GBS (c/n 31-7400984) var av årsmodell 1974 och tillverkad sent 1973 - den levererades i januari 1974 till Nyge som senare på året sålde Navajon till AB Anders Löfberg i Karlstad (Löfbergs Lila). SE-GBS kom att vara Karlstad och Abal Air (Abal = AB Anders Löfberg) trogen under många år. Abal Air var för övrigt grundstenen för det som senare kom att bli West Air, men det är en annan historia.

  
Vid en storm den 1 april 1991 blev SE-GBS skadad när maskinen stod parkerad på Östersund/Frösön. Bilden ovan, tagen av Peder Sandström, visar SE-GBS på F 4:s sambandsflygsplatta i april 1991 - notera vingspetsen!

Flygplanet kom att bli reparerat hos Nyge Aero på Skavsta. Äganderätten överfördes dessutom till Nyge cirka en månad efter olyckshändelsen - det är ur det "ljuset" vi ska se nedanstående bild på en helvit SE-GBS på Skavsta sommaren 1991...


På hösten 1991 blev Fastighetsekonomisk Totalprojektering AB i Djursholm ny ägare till SE-GBS. Flygplanet kom att finnas tillgängligt för uthyrning via Flygpunkten AB på Bromma en bit in på nästkommande år. 1993 säljs dock Navajon till Finland - ny registrering blev OH-MRS.
 

OH-MRS infördes på det finska registret den 26 augusti 1993 med A. Paulin, Helsingfors, som ägare och innehavare Ronnair Oy i samma stad. Ovanstående bild är tagen på Helsingfors/Malm den 23 oktober 1993. Bild Arkiv Andersson Aircraft.
 


Den 22 november 1996 överfördes ägandeskapet på BF-Lento Oy, Helsingfors, och på ovanstående bild ser vi OH-MRS på Helsingfors/Malm den 19 juli 1997. Notera BF-Lento-titlar på motorgondolen samt logga i nosen. Bild Arkiv Eino Ritatanta.
 
I december 2000 återregistrerades flygplanet i Sverige som SE-GBS, detta med Coast Line AB i Billdal som ägare och Svensk Pilotutbildning AB på Säve som innehavare.
 


SE-GBS på Göteborg/Säve den 6 februari 2001. Bild Paul Compton.

Hösten 2002 blir Sveaflyg i Karlskoga ny innehavare. Snart därefter byter bolaget namn till SweFly och flyttar till Skavsta. SE-GBS säljs dock vidare till Partbyggen Entreprenad i Kalix och kom främst att användas för av transporter av företagets arbetare mellan Sverige och Norge.

SE-GBS Örebro Aviation Piper PA-31 Navajo B, Turku 2011

Örebro Aviations SE-GBS i Åbo i april 2011. Bild Per Voetmann.

Sommaren 2006 hamnade planet i Örebro Aviations ägo. Anledningen till anskaffningen var att man behövde en ersättare till en annan PA-31 (SE-GIT) som gjort en buklandning. Företaget säljs och nytt namn blir sommaren 2011 istället Sweden Airways. I mars 2013 går dock Sweden Airways i konkurs, men redan i december 2012 noteras Flyglinjen i Vätterbygden AB som ägare av SE-GBS i luftfartygsregistret.



SE-GBS på Jönköping/Axamo den 14 juni 2013. I augusti 2013 blir United European Aviation AB, Säve, ny ägare till planet och den 14 april 2014 avregistreras SE-GBS som såld till USA.

Maskinen blir därefter registerad N45NH på Northern American Helicopters Inc., Venice Beach, Florida. Kan vara intressant i sammanhanget att påpeka att moderbolaget till United European Aviation heter Northern Helicopters AB, och hade åtminstone vid denna tiden postadressen Säve (och tidigare Jönköping!). Alla är företag i "Randhemsfären" och jag är ganska övertygad om att flygplanet inte lämnade Europa - N45NH noterades av en bekant på Säve 2014/15.

Den 3 februari 2016 infördes Navajon på engelskt register som G-UKCS. Ny ägare är 2 Excel Aviation Ltd med hemadress Sywell och den används för miljöövervakning över hav. På kroppssidan står det "Oil Spil Response", och så här ser kärran ut numera...


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2017-06-13 12:55:24

Intressant artikel. Kontakta mig gärna.

Postat av: Anders Lidén

Publicerad 2020-03-31 16:05:04

Härliga minnen från 70-talet! Kjell Ahlberg var en av få taxiflygare som ville operera på det gamla gräsfältet i Örebro, som låg nästan mitt inne i stan. Han var ofta där och gjorde inflygningar via VOR-fyreni Hallsberg vid dåligt väder då Gustavsvik inte hade några nav-hjälpmedel.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela