Biafra Baby M41
På bilden ovan (en "stillis" kommen från en smalfilm) ser vi en MFI-9B tillhörande Biafran Air Force (BAF) med "identiten" M41. Tidpunkten skulle jag tro är hösten 1969 och platsen är av allt att döma Camp 1 som låg i Gabon, det vill säga BAF:s flygskola. Följande är saxat från ett tidigare inlägg:
Av allt att döma var det M41 och M74 som behölls på Camp 1 så att en mer ordnad utbildning kunde tillhandahållas åt biafranerna. Ett tiotal BAF-piloter hade kallats hem och skulle nu checkas ut på MFI-9B så man kunde intensifiera sina insatser. Nytillkommen flyglärare var Kristian "Kris" Kristensen som fick hjälp med denna syssla av Ljungberg och von Rosen. Ytterligare en flyglärare kom till Camp 1; Nils Gösta Holmer, som dock redan efter någon vecka fick avbryta sin sejour efter påtryckningar från sin arbetsgivare (SAS). Ungefär samtidigt fanns under cirka en månads tid en svensk radiotekniker vid namn Dennis Becker på plats för att bland annat installera ADF i BAF:s MFI-flotta.
Trycket på skolningen var hårt, bland annat flögs en "standardnavrunda" på snuslågan som tog 2,5 timme. Samma lärare kunde få sitta och göra upp till tre sådana pass om dagen. Den 22 september råkade M41 ut för en noshjulskollaps under en mörkerlandning på Camp 1. Man beställde nya delar från MFI i Sverige som letade sig ner till Gabon på "krokiga vägar" ("beställare" var enligt uppgift Gabons flygvapen). M41 kunde repareras och var åter i tjänst i slutet av oktober.