Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Wilhelm Gustav på Silver Hill...

Publicerad 2016-10-01 12:12:00 i Tiger Moth...och Moth,



...den 4 augusti 1985! Pär Cederqvist har precis svingat propellern och fått igång motorn på sin Tiger Moth.

Bilden som sådan är egentligen inte något vidare bra. Jag stod där med tämligen usel kamera som jag fått i födelsedagspresent några år tidigare. Men efter att skannat en trött papperskopia, beskurit bilden och petat lite med kontrasterna tycker jag att den blev...ja, lite som en målad tavla. Och det utan något filter eller någon annan form av hjälpmedel.

Kanske skulle man photoshopat bort de vita byggnaderna i bakgrunden? Visst. Men de viktiga platsmarkörer. Silver Hill utanför Klippan känns idag rätt bortglömt och just därför känner jag att bilden inte ska förvanskas. För mer om just Silver Hill, läs om en annan Tiger Moth, SE-GXO, i detta inlägget.  

Det här var första gången jag fick se en flygande Tiger Moth i Sk 11-målning. Gissar för övrigt att SE-CWG inte hade flugit mycket sedan den blivit klar efter en omfattande renovering. Bara någon månad eller kanske två (?).

Det har genom åren blivit många fler bilder tagna på Pär Cederqvist och hans Tiger Moth SE-CWG. Det var några år sedan man såg flygplanet i luften senast, men jag hoppas att Cesar Wilhelm Gustav snart är på vingarna igen...
 
Nedan ser vi en annan bild tagen samma dag: Doktor Sundblad i speakertagen och Gert-Åke Holmberg på väg ut med sin MFI-9 SE-EBS.


Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela