Svenskägd Percival Prentice i Afrika
Percival P.40 Prentice 1 G-AOKF fotograferad på en flygplats i UK i början av 60-talet (bild ur Tony Clarke Collection). Flygplanet, med tillverkningsnummer PAC/130, hade tidigare använts i Royal Air Force (RAF) med serial no. VR284.
Freddie Lakers ATL köpte runt 250 stycken Percival Prentice i mitten av 50-talet när RAF hade fått nog av typen. Tanken var att hos ATL i Southend piffa upp dessa och sälja dem på den civila marknaden. Det gick väl "så där bra" - bara 28 lyckades man kränga. Ett demoexemplar, G-APJE, gjordes till och med sjusitsigt för att göra typen mer attraktiv, men inte heller det hjälpte.
Hursom, en av dessa 28 var alltså G-AOKF, som var en av tre Prentice som ägdes av en Bill Wilkinson 1962/-63 till -66. Just detta flygplan kom i mars 1966 säljas till en ny ägare i Liberia. Han hette Holger Helgesson och var anställd vid LAMCO. Så här skrev han om flygplanet i ett mail för många år sedan:
Freddie Lakers ATL köpte runt 250 stycken Percival Prentice i mitten av 50-talet när RAF hade fått nog av typen. Tanken var att hos ATL i Southend piffa upp dessa och sälja dem på den civila marknaden. Det gick väl "så där bra" - bara 28 lyckades man kränga. Ett demoexemplar, G-APJE, gjordes till och med sjusitsigt för att göra typen mer attraktiv, men inte heller det hjälpte.
Hursom, en av dessa 28 var alltså G-AOKF, som var en av tre Prentice som ägdes av en Bill Wilkinson 1962/-63 till -66. Just detta flygplan kom i mars 1966 säljas till en ny ägare i Liberia. Han hette Holger Helgesson och var anställd vid LAMCO. Så här skrev han om flygplanet i ett mail för många år sedan:
Jag hade tidigare köpt ett eget flygplan, en Percival Prentice. På denna plockade jag ned hela motorn i alla delar och sedan gjorde byten av de delar som behövde bytas samt plockade ihop den igen. Det var lite spännande att sätta igång den igen samt provflyga. Jag gillade den maskinen, G-AOKF, blev EL-AFJ.
En gång när jag varit på semester i England fick jag under en flygning gå in i cockpit på vägen hem till Liberia. Vi började tala om flyg så nämnde jag att jag köpt en Prentice i England så tittade kaptenen upp och sa; "Och du lever fortfarande". Tydligen så var dom kända för att haverera....
Jag sålde min Percival Prentice till en tysk. Han anställde en pilot att frakta kokött från södra Liberia och flyga detta till Nimba. En dag kom en pilot och skulle hämta planet som varit parkerat lång tid i Buchanan. Jag talade vid honom innan han skulle flyga att han nog skulle drenera tankarna och fylla på ny bensin, men det blev ej gjort. Han startade och efter 10 minuter så stannade motorn samt kraschade i bushen 100 meter före banan. Skulle inte förvåna om stora delar av vraket fortfarande ligger kvar.
Detta och mer därtill berättas i blogginlägget LAMCO:s flygklubbar som jag publicerade för snart åtta år sedan. Det är nog ändå rätt otippat för många att ett flygetyg som en Prentice har funnits i "svenskt ägo", om än i Liberia.
Somliga av oss minns förresten säkert även en röd och vit Percival Prentice från den inledande sidan av 60-talsversionen av Tintin-äventyret Den svarta ön...