Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

I Addis Abeba 1984

Publicerad 2016-11-02 11:11:00 i MFI, Propulärkultur,

 
...kunde man se dessa två MFI-15, som då verkar ha stått där ett bra tag. Bilderna togs av Ole G Nordbø och har kommit till mig via NOA.

Flygplanet på den övre bilden, ET-AGB, ser skadat ut och när man konsulterar Michael Magnussons bok om MFI-15 Saab Safari kan man läsa att det hade havererat den 28 november 1979. Det hade byggts 1973 med tillverkningsnummer 15006, och i början året därpå sålts till norrmannen Pou Stephansen som LN-BIV. 1975 köptes maskinen av Lutherska världsförbundets svenska avdelning och omregistrerades SE-FIM. Det kom skickas till Etiopien och opereras av CG von Rosens organisation Air Mula, samt - ganska snart därefter (1976) - med etiopisk identitet ET-AGB.

Den andra MFI-15 är ET-AGC som byggdes 1976 med tillverkningsnummer 15901 och då först fick registeringen SE-FIO. Äganderätten överförd från Saab till Stiftelsen Svenska Pingstmissionen U-landshjälp våren 1977, men då redan sedan över ett år använt av Air Mula i Etiopien. Maskinen fick den etiopiska registreringen ET-AGC redan innan årskiftet 1976/77, men det kom att dröja till november 1977 innan SE-FIO avfördes ur svenskt register.

Från det tidigare inlägget SE-GOD - en gula centurien.

Som tidigare berättats omkom CG von Rosen den 13 juli 1977, detta vid en somalisk granatattack när han av olika orsaker hade blivit tvingad att övernatta i Gode under ett uppdrag för RRC (Relief & Rehabilitation Commision). Dit hade han flugit just med SE-GOD.

Den 2 november 1977 avregistrerades SE-GOD på ägarens begäran och flygplanet infördes på det etiopiska civilregistret som ET-AGS. Likt de av Air Mula/RRC Air opererade MFI-15 - och även DC-3 SE-GUL - konfiskerades Cessnan i princip av de etiopiska myndigheterna. Detta trots att flygplanen i de flesta fallen hade svenska ägare och (därmed) var registrerade i Sverige. För att ändå upprätthålla möjligheten till flyga dem var man juridiskt tvungen att avregistrera planen i Sverige.


1987-88 kom de bägge MFI-15-planen på bilderna - tillsammans med ytterligare ett exemplar - att återföras till Sverige, detta i ett projekt lett av Linjeflygkaptenen Gunnar Ågren. Det var lindrigt sagt förvecklingar och äventyr i den historien, men den får någon annan gärna berätta...


Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela