I Addis Abeba 1984
Flygplanet på den övre bilden, ET-AGB, ser skadat ut och när man konsulterar Michael Magnussons bok om MFI-15 Saab Safari kan man läsa att det hade havererat den 28 november 1979. Det hade byggts 1973 med tillverkningsnummer 15006, och i början året därpå sålts till norrmannen Pou Stephansen som LN-BIV. 1975 köptes maskinen av Lutherska världsförbundets svenska avdelning och omregistrerades SE-FIM. Det kom skickas till Etiopien och opereras av CG von Rosens organisation Air Mula, samt - ganska snart därefter (1976) - med etiopisk identitet ET-AGB.
Den andra MFI-15 är ET-AGC som byggdes 1976 med tillverkningsnummer 15901 och då först fick registeringen SE-FIO. Äganderätten överförd från Saab till Stiftelsen Svenska Pingstmissionen U-landshjälp våren 1977, men då redan sedan över ett år använt av Air Mula i Etiopien. Maskinen fick den etiopiska registreringen ET-AGC redan innan årskiftet 1976/77, men det kom att dröja till november 1977 innan SE-FIO avfördes ur svenskt register.
Från det tidigare inlägget SE-GOD - en gula centurien.
Som tidigare berättats omkom CG von Rosen den 13 juli 1977, detta vid en somalisk granatattack när han av olika orsaker hade blivit tvingad att övernatta i Gode under ett uppdrag för RRC (Relief & Rehabilitation Commision). Dit hade han flugit just med SE-GOD.
Den 2 november 1977 avregistrerades SE-GOD på ägarens begäran och flygplanet infördes på det etiopiska civilregistret som ET-AGS. Likt de av Air Mula/RRC Air opererade MFI-15 - och även DC-3 SE-GUL - konfiskerades Cessnan i princip av de etiopiska myndigheterna. Detta trots att flygplanen i de flesta fallen hade svenska ägare och (därmed) var registrerade i Sverige. För att ändå upprätthålla möjligheten till flyga dem var man juridiskt tvungen att avregistrera planen i Sverige.
1987-88 kom de bägge MFI-15-planen på bilderna - tillsammans med ytterligare ett exemplar - att återföras till Sverige, detta i ett projekt lett av Linjeflygkaptenen Gunnar Ågren. Det var lindrigt sagt förvecklingar och äventyr i den historien, men den får någon annan gärna berätta...