Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

I Addis Abeba 1984 - 2

Publicerad 2016-11-26 10:58:45 i MFI, Propulärkultur,

 
För ett tag sedan publicerade jag inlägget I Addis Abeba 1984 och snart därefter kom dessa två bilder per email. De är tagna samtidigt som de tidigare utlagda bilderna av Ole G Nordbø och har kommit till mig via NOA. Plats och tidpunkt är som sagt i rubriken Addis Abeba anno 1984.

MFI-15-200A ET-AGD byggdes 1976 och har tillverkningsnummer 15902. 1976-77 var flygplanet registrerat SE-FIP på Lutherhjälpen och användes av Carl Gustaf von Rosens Air Mula i Etiopien. 1987-88 kom tre MFI-15 att återbördas till Sverige, däribland SE-FIP/ET-AGD. Detta var ett projekt som leddes av Linjeflygkaptenen Gunnar Ågren.

I juni 1989 återregistrerad som SE-FIP på Sunne flygklubb och ägs sedan 2013 av Westh Flyg AB med basering Skå-Edeby. På nosen står det Greve C G von Rosen, ett namn om minner om flygplanets historia och Sveriges mest kände flygare genom tiderna.
 
Nedan ser vi Cessna T210L Turbo Centurion ET-AGS. Detta flygplan var 1976-77 registrerat SE-GOD och har för några år sedan tillägnats ett eget blogginlägg. Jag saxar en bit.

Den 1 mars registrerades SE-GOD officiellt på Svenska Journalens Läkarmission och Hjälpverksamhet, Vällingby, och samma dag fortsatte resan, denna gång till Addis Abeba dit CG von Rosen anlände den den 5 mars.

Som synes var tvåtian målad enligt Air Mula-manér helt i gult. Den var utrustad med två bårar med plats för läkare bakom piloten.

Läs gärna resten av SE-GOD - den gula centurien.


Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela