FYI - lite om SE-FYI
Här står min far Bengt framför Piper PA-23-250 Aztec E SE-FYI (c/n 27-4700) på Feringe sommaren 1986. Anledningen till att SE-FYI fanns där då var att det användes av handelsbolaget PA Flyg som utgick i sin verksamhet från just Feringe. Ett år senare kom PA Flyg ombildas till ett aktiebolag.
"For Your Information" så har jag idag tänkt att titta lite närmare på Aztec SE-FYI och dess historia. De mörkblå partierna i målningen på flygplanet hade tidigare varit orange - Hans Göran Spritt tog denna bild på Nyge Aeros egna flygfält i maj 1972...
I början av 1978 säljer Banell SE-FYI till Roland Wedenström med firma Nordaero, som då håller på att flytta från Torslanda till Säve. I efterskott kanske Nordaero är mest känd för agenturen för Avions Pierre Robin, men man hade även flygskola.
I november 1979 noteras Ragnar Ahlberg Flyg och Konsult AB/Nordaero Säve AB under bildande, som innehavare av SE-FYI. Det verkar som det kan handlat om någon form av rekonstruktion av Nordaero - i maj 1980 överförs SE-FYI på Nordaero Säve AB.
På hösten 1980 säljs flygplanet igen, denna gång till Boss-Flight HB, med postadress Nässjö. Bakom Boss-Flight finns Burmans Mekaniska Verkstad (Burmek) och Anebyhus - flygplanet baseras på Jönköping/Axamo. Man behåller SE-FYI i två år innan man förvärvar Aztec SE-GUA från Kinnarps.
SE-FYI blir kvar i Jönköping och säljs vidare till några privatpersoner: Håkan Rydin och Krister Hjalmarsson, Nässjö, Olav Kaljo, Mullsjö, och E Wallén i Malmö. Den 1 juli 1984 noteras PA Flyg HB som innehavare och förblir så till slutet av augusti 1986 - alltså ungefär då den översta bilden är tagen. Samtidigt görs en revidering av ägarandelarna; Rydin och Wallén utgår medan Gunnar Johnsson i Huskvarna tillkommer.
I maj 1987 säljs SE-FYI till flygplanhandlaren Henrik Jakovlew och hans Sky Drivers AB, som då hade postadress i Norrtälje. Snart hade han lyckats sälja azteken vidare...
Denna bild på azteken är tagen på Hässlö den 27 augusti 1991. Med tanke på hur lite luft det verkar vara i däcken på huvudstället så får man känslan av att här har maskinen stått ett tag.
I augusti 1987 avregistreras flygplanet efter försäljning till Finland där det blir OH-PKS den 2 september samma år - förste ägare i Finland är K Saarinen i Espoo. Men redan i december 1987 noteras Hela-Invest Oy i Helsingfors som ny ägare.
Den 28 november 1997 avförs OH-PKS som såld i Sverige (till Jakovlew igen?), men kom istället dyka upp på ungerskt register...
Så här såg gamle FYI ut som HA-YCD i Budapest sommaren 1996 (det vill säga tio år efter den översta bilden). För att vara lite mer exakt; den är tagen den 15 juni 1996. Hur går det ihop med att OH-PKS inte avregistrerades i Finland förrän hösten 1997 vet jag inte. Någon annan kanske har insikter i detta? Enligt uppgift kom denna Piper Aztec till Ungern redan 1994.
Såg att flygplanet lagts ut till salu på planecheck.com för någon vecka sedan, vilket var anledningen till att detta blogginlägg kom till. FYI kan jag nämna att gamla FYI har loggat 5713 timmar sedan 1971. Den avslutande bilden är plockad från just denna annons.