Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Varför en snögås på Bromma?

Publicerad 2016-05-02 07:07:00 i Allmänt, Personligt urval, Propulärkultur,

 
Mer Cessna på Bromma! Ovanstående bild tog Lars E Lundin på Bromma flygplats den 15 november 1964. N8357Z är en Cessna 210-5 Skywagon, men allt som oftast kallades typen för Cessna 205. Har ju för övrigt publicerat ett par inlägg om en annan Cessna 205, ni minns säkert "Ester". Typen tillverkades bara modellåren 1963 och -64 och ersattes av Cessna 206.

Notera att det står Snowgoose på nosen på N8357Z. För snart tio år sedan skrev jag följande i ett inlägg:

Snögåsen har vi på bilden, med andra ord en viss Cessna 205. Det står Snowgoose i nosen, men bilden är för liten så det ser ni inte. Fotot är från Bromma och taget i mitten av 60-talet. Norska äkta paret Pedersen flög från Alaska, över nordpolen, till Bodø med flygplanet sommaren 1963. Tydligen en rätt känd händelse då det begav sig.

Bilden repriseras här och jag tror att den är tagen av Benny Karlsson...
 
Snowgoose

Så här skriver Steinar Saevdal på sin sajt om Ingrid Pedersen, född Liljegren, från Stockholm.
 
Ingrid Elisabeth Pedersen (f. Liljegren), ble født i Stockholm 17. april 1933, som datter av kommunaltjenestemann Sivert Roland Liljegren (1908–75) og servitør og turistguide Maud Berg (1915–82).

I 1954 fikk hun jobb som sekretær ved SAS' flygeskole på Bromma, og ble der etterhvert kjent med den legendariske norske SAS navigatøren Einar Sverre Pedersen. Hun vurderte å bli flyvertinne, men da Einar foreslo for henne å begynne å fly i stedet, tok hun ufordringen og i 1957 tok hun privatflygersertifikat (solo 13. mai). 10. mai 1958 giftet hun seg Einar Sverre Pedersen. Hans første kone døde av sykdom i 1957. Deres sønn Einar Jr. ble født i 1958. Fra første ekteskap hadde Einar sønnen Sverre.
 
I 1962 flyttet familien Pedersen til Anchorage, Alaska, der Einar ble stasjonert som SAS navigatør på interkontinentale flygninger. Der dukker ideen opp om å fly småfly over Nordpolen. Et enmotors Cessna 205 småfly (N8357Z) ble anskaffet til formålet. Flyet ble døpt Snow Goose. 2 ekstratanker på 400 liter ble hver installert i kabinen. Etter nøye planlegging og mange forberedelser, startet Snow Goose fra Fairbanks, Alaska, den 29. juli 1963, med Ingrid som flyger og Einar som navigatør. Etter å ha fløyet over Nordpolen, landet de på Stasjon Nord på Grønland, etter 21 timer og 5 minutter i luften. Hun ble dermed den første kvinnelige pilot over Nordpolen. Dagen etter var det meningen å lande på Svalbard, men dårlig vær gjorde at de måtte fly helt til Bodø der de landet 31. august, etter 11 timer og 30 minutter i luften.
 
Samme år mottok hun Amelia Earhart-medaljen fra den kvinnelige pilotorganisasjonen Alaska Chapter of the 99's for denne bragden. Sammen med ektemannen ble hun i 1995 æresmedlem i Arktisk Forening i Tromsø.
 
Etter turen over Nordpolen, foretok Ingrid flere fergeflyginger med småfly som skulle leveres fra USA til Europa. Utover 1970-årene var hun bushflyger på Svalbard, der hun blant annet fløy Cessna 185, Cessna 206 og også Dornier Do-28. I 1975 startet hun og mannen flyselskapet Svalbardfly A/S, med Einar som daglig leder og Ingrid som flygesjef, et selskap de drev i ca. 10 år.
 
Ingrid Pedersen har siden 1979 vært bosatt i Alaska, USA. Hennes mann Einar Sverre Pedersen døde 16. januar 2008.
 
Kilde: "Parfyme og olje"; av Ingrid Pedersen

Ingrid Pedersen gick bort den 11 september 2012, läs denna artikel i Svalbardposten och skrolla ner en bit här. för att läsa en nekrolog. Här har vi ännu en svensk flygare som gjort avtryck ute i världen, som för oss är tämligen okänd. Det tycker jag är synd. Istället borde veta mer/bättre och vara stolta över Ingrid, även här hemma i gamla Svedala. I Norge, och även i viss mån i USA, är hon rätt omskriven. Från den senaste utgåvan av norska Flyhistorie...

 
Vad hände förresten med Cessnan? Den såldes 1966 och hamnade på Island, först om TF-FLG och 1971 omregistrerad som TF-STP. Flygplanet lär finnas kvar, även om det inte har flugit på många år. Här följer avslutningsvis en isländsk språklektion.


Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela