Klemm Kl 35D SE-BPN
Dessa bilder är tagna av Ulf Nylöf någongång i mitten av 60-talet. Jag gissar att platsen är Uppsala/Sundbro och mannen som håller på att sätta sig i flygplanet är dess ägare, doktor Fredrik Möhl. Att det är en Klemm Kl 35D tror jag rätt många av er ser.
Just denna, SE-BPN, var det sista svenska exemplaret som fanns flygande "på den gamla goda tiden". Sedan dröjde det cirka 30 år innan Håkan Wijkander fick SE-BPT i luften...
Just denna, SE-BPN, var det sista svenska exemplaret som fanns flygande "på den gamla goda tiden". Sedan dröjde det cirka 30 år innan Håkan Wijkander fick SE-BPT i luften...
Efter att ha gjort tjänst i Flygvapnet som en Sk 15B (FV-nr 5070) och då främst under krigsåren använt som stabsflygplan vid F 8 blev detta exemplar civilt 1949, detta efter att ha inköpts av Kungl. Tekniska Högskolans Flygklubb (KTH FK) på Skå-Edeby.
Planet var en av fem av samma typ som inskaffades ungefär samtidigt, de andra bar registreringarna SE-BHX, -BHY, -BHZ och -BPM. SE-BHX och SE-BPN var de Klemm:ar som hängde med längst i KTH FK, de bägge maskinerna såldes 1956 till Norrtälje Flygklubb. SE-BPN såldes dock ganska snart vidare till Västerås Flygklubb.
I ett inlägg om just systerkärran SE-BHX skrev jag bland annat följande:
Flygplanet kom att köpas av Fredrik Möhl i Uppsala, överlåtelsen noteras i registret den 18 september 1963...Möhl kom dock bara att behålla SE-BHX i cirka ett år - den 6 oktober 1964 avregistrerades SE-BHX efter försäljning till Västtyskland, och istället kom han att köpa SE-BPN.
Fredrik Möhl figurerar en del i flygsammanhang vid denna tid och det kan finnas anledning att återkomma till honom. Han omkom i haveriet med Jönköpings Flygklubbs Piper Cherokee SE-CZY i juli 1971.
I luftfartygsregistret noterades Möhl som ny ägare till SE-BPN den 9 juni 1965.
I luftfartygsregistret noterades Möhl som ny ägare till SE-BPN den 9 juni 1965.
Under 1966 begav sig Möhl ut på en skaplig semestertripp med SE-BPN - han flög till Mellanöstern! Den 5 november blev han nedtvingad av egyptiskt jaktflyg, men på något vis lyckades han trixa sig vidare.
Tyvärr kom han haverera flygplanet i Västtyskland på vägen hem. Vraket kom att säljas på plats och SE-BPN kom gissningsvis blir utgångspunkt för bygget av Hirth-Klemm Kl 35 D-160 D-EDUX.