Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Bromma flygplats 80 år - 2

Publicerad 2016-05-03 11:00:00 i Swedavia - svenskt flygs fiende nr 1,


Så här kunde det se ut på Brommas platta när flygplatsen var ung. Fyra (allmän)flygplan tillhörande Svensk Flygtjänst uppställda för fotografering. Närmast står två Bücker Jungmann, därefter två de Havilland Moth Major. Längst bort ser vi en AB Aerotransports Junkers Ju 52/3m.

Skrattade lite lätt åt det faktum att bloggisten tydligen numera är bannad från Swedavias facebooksida. Säger nog en hel del om Swedavia och deras problem med att svara på frågor som inte handlar om t ex försvunnet bagage på Arlanda - de fixar helt enkelt inte det! När man ber dem presentera ett bullercertifikat för SK 60 blir det tyst. Nog för att SK 60 är tyst, men har flygplantypen bullerbevis enligt ICAO Annex 16, Vol 1? Det är ju av yttersta vikt när man ska starta och landa på Bromma - det har ju Swedavia påtalat för Flygande Veteraner och därför får ju inte deras Douglas DC-3 "Daisy" längre komma dit. Se till exempel detta tidigare inlägg för mer.

Det är långt ifrån första gången jag saxar in följande bit från villkor 4 ur avtalet rörande Bromma flygplats:
 
"4.1.4 För flygplan i linjefart gäller följande begränsningar rörande ljudemissioner.
 
För flygplan i linjefart gäller generellt, dock med nedan angivna undantag att dessa antingen måste ha ett certifieringsvärde för ljudemisson som inte överstiger 86 EPNdB i medeltal för de tre mätpunkterna enligt ICAO annex 16, Vol. 1, chapter 3, eller kan trafikera Bromma så bullret blir mindre än 86 EPNdB i medeltal före de tre mätpunkterna."


Notera förresten skrivningen "för flygplan i linjefart". Menar Swedavia att Flygande Veteraner sysslar med linjefart? Vad skulle Transportstyrelsen säga om det? Borde inte Swedavia rapportera detta..?

Svaret är att Flygande Veteraner självklart inte sysslar med linjefart. Det vet alla som är insatta i frågan. Förutom Swedavia förstås. För det kan väl inte ligga något annat skäl egentligen bakom? Att Swedavia helt enkelt bara vill bli av med Flygande Veteraner?


 
Ponera att det kom en förfrågan om att Lufthansas Junkers Ju 52/3m från 1930-talet skulle besöka Bromma flygplats. Det är inte otänkbart och har hänt vid ett flertal tillfällen. Med tanke på att man inte låter Flygande Veteraners DC-3 landa på Bromma så skulle då alltså Swedavia vägra detta - Lufthansa skulle alltså INTE vara välkomna. Ja, detta måste ju bli den logiska följden.

Jobbet med att värna och visa upp sitt arv - vara stolt över detta - ja, det är anledningen till Lufthansas flygande med t ex sin Junkers Ju 52/3m. Även vi i Sverige har ett liknande arv, det Flygande Veteraner håller på med kan likställas med vad Lufthansa gör.

Vårt kulturhistoriska arv inbegriper för övrigt även Bromma flygplats, men där har sedan 2010 riddar Kato i form av Swedavia flyttat in och besitter stället utan någon som helst känsla och förståelse för vad han hanterar, vare sig det handlar om flyg eller grannar. Som tidigare sagt, snacka om kulturskymning...i många olika bemärkelser...

Bromma flygplats fyller 80 år om några veckor och detta avser riddar Kato fira. Känns det inte rätt absurt? Jo, det gör det onekligen och kanske är det därför lite extra jobbigt nu för Kato att hantera till exempel frågor om DC-3 och SK 60?  #‎Bromma80år‬

För mer djuplodande diskussion runt denna bullerproblematik läs detta inlägget. Den 6 oktober förra året mailade jag Swedavia en del frågor kring SK 60 och DC-3 på Bromma. Tror ni att jag fått något svar? Man kan ju trösta sig med att detta, i vanlig ordning, antagligen skulle kunna klassas med ett rungande "goddag yxskaft"...

 

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Hedda

Publicerad 2016-05-03 20:00:09

Hmm... Är flygande veteraner ett flygbolag?

Det står ju i Swedavias svar till Flygande veteraner (saxat från tidigare inlägg i din blogg):

Det ligger på flygplatsen och berört flygbolag att kunna visa flygplatsens tillsynsmyndighet, Miljöförvaltningen i Stockholms Stad, att varje flygplansindivid uppfyller kraven enligt villkoret.

Postat av: F

Publicerad 2016-05-03 21:35:15

Exakt Hedda! Det ligger alltså på flygplatsen och FMV att även visa miljöförvaltningen att varje SK 60 som trafikerar Bromma uppfyller kraven enligt villkoret. Gör de det?

Postat av: Bengt

Publicerad 2016-05-04 00:04:48

Linjefart eller inte är en sidodiskussion som inte påverkar huvudfrågan. Så som jag läser avtalet gäller 4.1.3(89 EPNdB) alla flygetyg som trafikerar flygplatsen oavsett typ(fråga Alexander Schleicher efter bullerintyg, hade vart något...), de hårdare kraven i 4.1.4(86 EPNdB) enbart flygplan i linjefart. Vidare är avtalet skrivet på ett sådant sätt att certifiering inte krävs, utan bara att bullernivån mätt på samma sätt som vid en certifiering inte överstiger 86/89 EPNdB. Så som swedavia skriver till Flygande veteraner är således helt felaktigt, att det skulle krävas intyg från tillverkaren. Dels så utfärdas Annex 16-intyg inte av någon tillverkare, utan av "State of Registry" (Annex 16 Pt2, Kap1, 1.2), dels så försöker Swedavia blanda ihop korten genom att kräva certifieringsintyg när det inte finns några som helst krav på certifiering i brommaavtalet. Tyvärr tror jag inte att Flygande veteraner komer kunna trafikera Bromma med mindre än att antingen göra bullermätningar enligt Annex 16(ganska krångligt, men inte omöjligt) eller att Brommaavtalet ändras(Stor risk att det går i fel riktning).

Postat av: Anonym

Publicerad 2016-05-04 10:27:42

Så här kan vi inte ha det! Swedavia ut ur Bromma!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela