Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Catalina Belsebub - 2

Publicerad 2016-06-01 09:55:00 i Catalina, Propulärkultur,



Apropå det tidigare inlägget Catalina Belsbub så hittade jag följande i en Air-Britain Digest, som hade cirka femton år på nacken...

Jag saxar in följande från det ovan länkande inlägget:

"It cannot have spent very long in India as, by the end of 1951, it was at Croydon Airport in England as SE-XAD, being overhauled for a new owner in Sweden."
 
Öknamnet "Belsebub" lär ha tillkommit på grund av flygplanets tekniska status och den civila svenska Catalinan blev ingen lång företeelse. I oktober 1952 användes SE-BUB vid inspelningen av filmen Mogambo i Afrika och samband med det kom flygplanet försäljas till Keneya (samt då alltså omregistreras VP-KKJ).
 
Under större delen av 1953 kom Catalinan stå parkerad på Blackbushe-flygplatsen sydväst om London. Året därpå såldes Catalinan vidare till Eastern Aircraft Sales Corp. i New York och blev N1508V. Vad som sedan hände med "Belsebub" är tyvärr okänt, där upphör alla spår.

Vem lyckas finna ut vad som egentligen hände med "Belsebub"?

Innan Catalinan hamnade i Indien hade den använts av Cathay Pacific i Hong Kong som VR-HDS. I anslutning till detta rekomenderar jag verkligen en läsning av Captain Len Cosgrove - Request from Ian Fleming (007). Denna Catalinas historia är lindrigt sagt intressant...

Nedan ser ni henne under ommärkning från sin tidigare filipinska identitet (PI-C258) till just VR-HDS. Notera att hon på denna bild fortfarande har stora så kallade "blisters" monterade.

Kommentarer

Postat av: Bengt Håkansson

Publicerad 2016-06-01 16:00:25

Vilka spännande äventyr. Tack.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela