Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Breaking away

Publicerad 2016-06-03 15:15:00 i Musik - 80-tal,



Jaki Graham   Breaking away

Det var någon som sa "Sax är aldrig fel". Ironin var tämligen påtaglig. Men well hell - Saxofön och hårfön, med mycket färger anno 1986! Detta är som Solstollarna fast mer...eh, "på riktigt"?!Typ.

Breaking Away
var uppföljare till singeln Set Me Free som man minns från ganska precis 30 år sedan. De var plockade från albumet Breaking Away som releasades i slutet på sommaren 1986 och denna har väl varit något av en guilty pleasure för bloggisten under många år.

Fast är den en GP, egentligen? Jag kan faktiskt inte riktigt bestämma mig. Plattan producerades av den gamle Heatwave-medlemmen Derek Bramble, men även Wally Badarou satte tydligen sin prägel på soundet. Han ansågs vara den femte medlemmen i Level 42. Bäst att sluta här innan jag trasslat in mig i något som jag inte klarar av att bena ut. Häpp! och trevlig helg!


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Magnus Fridsell

Publicerad 2016-06-09 08:32:06

Tycker du är för hård mot dig själv Fredrik, inget att känna sig "guilty" för. Visst, man hör hur låten kommer från en annan tid och arrangemanget är ju ganska tidstypiskt men det är fortfarande en bra låt! Den i deckarjazzversion med klassiska 60-talsstorbandet CBBB hade suttit fint :-) ! Vad gäller saxofon (och särskilt engelsk sådan) så kan du lyssna på Johan Norbergs åsikter om detta här: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=4431&artikel=6416369

Trevlig helg!

Magnus

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela