Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

MOV blev LVI

Publicerad 2016-07-17 22:25:12 i Propulärkultur,



Idag ska bloggen bjuda på ytterligare ett inlägg på tema "Två sidor av samma mynt", eller kanske snarare "Samma mynt, olika valuta". Den översta bilden visar Pitts S-2B SE-LVI på Barkarby när det var Fly In därstädes den 5 juni 2004. Den ägdes av engelsmannen Ian Scott boende i Vaxholm, vilken hade på den tiden syntes en hel del på Barkarby med sina flygplan. Har för mig att han tillsammans med Pittsen även hade en Extra 200 som gick på engelskt register, G-IISI. Det finns fler flygplan med i bilden, jag tror säkert att någon annan kan fylla på...

SE-LVI hade köpts i Frankrike och nedanstående bild togs på Eksjö/Ränneslätt den 10 september 2002, då med den franska registreringen F-GMOV. Maskinen hade tillverkats av Christen Industries 1988 och innan den kom i fransk ägo burit belgisk identitet; OO-MOV. 

Bilden togs alltså i samband med hämtning till den nya hemmabasen Barkarby. Ian sitter i baksitsen. SE-LVI blev en tämligen kortvarig företeelse. Redan 2005 såldes Pittsen till UK och bär numera reggen G-ZIII. Avslutningsvis kollade jag upp vilka identiteter som flygplanet. I tur och ordning är det följande (reservationer inom parentes): N10ZX > (N71ZX) > N10ZX > OO-MOV > F-GMOV > (SE-XVI) > SE-LVI > G-CDBH > G-ZIII.


Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela