Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

The Battle Of Säve - 21 (Uppdaterad 160209)

Publicerad 2016-02-08 11:11:00 i Swedavia - svenskt flygs fiende nr 1,


Under det senaste dygnet har SVT Väst såväl som Göteborgs-Posten publicerat artiklar rörande det uppseendeväckande och märkliga avtalförslaget från Göteborgs Stad som jag berättade om i The Battle Of Säve - 20.

Är skrivningen i detta utkast till försäljningsavtal ett sätt för Swedavia att låsa banlängden på Säve till maximalt 1000 meter? Man kan undra vilken part som dikterar villkoren - säljaren Göteborgs Stad eller köparen Swedavia? Och varför nämner inte säljaren i ett enda ord att Säve är klassat som riksintresse?

Trafikverket har reagerat mot detta. Under året kommer man titta på riksintressesklassningen av Säve. Den kan tas bort, men den mycket väl kvarstå. Faktum är att så länge Landvetter bara har en bana kommer Säves tvåkilometersbana behövas, och därför kommer flygplatsen var klart befogad som riksintresse.

Från SVTs artikel:

Men varför driver ni deras intressen, är det inte upp till de nya ägaren att själva bestämma?
 

– Absolut, men det är ett önskemål från deras sida att vi skulle hjälpa dom med det. Jag ser det inte som en konkurrensfråga, jag är väl insatt i flyget och dess kommersiella affärsmodeller. Om nån ny ägare vill bygga en 3000-metersbana är det fritt fram att göra det, säger Charlotte Ljunggren flygplatsdirektör på Landvetter flygplats. 
 

Här har vi indirekt ett erkännande att Swedavia styrt formuleringen av utkastet till köpeavtalet. Att noterandet av riksintresset inte är i Swedavias intresse är uppenbart, därför kom detta viktiga faktum inte med (?!). Att sedan Swedavias Landvetterchef kan säga att det är bara att för en ny ägare av Säve att bygga en 3000-metersbana om denne så vill är uppseendeväckande. Vad stod det nu i avtalsutkastet?

På samma sätt utfäster sig köparen i nu liggande avtalsutkast att bedriva sin verksamhet på Säve flygplats på ett sätt som medger även övrig flygverksamhet att fortsatt operera från Säve flygplats under en femårsperiod, räknat från den dag avtalsutkasten undertecknas av parterna. När det gäller denna typ av flygverksamhet begränsas dock köparens utfästelse till sådan flygverksamhet som kan operera på flygbanor av maximalt 1 000 meters längd

Swedavias respektlösa hanterande av riksintresset Säve flygplats är förkastligt. Har vårt samhälle i dessa dagar råd att låta bolag som Swedavia förvalta stora delat av vår gemensamma infrastruktur? Svaret är nej. Man läser sitt s k uppdrag enögt så det förslår och blir över. Med andra ord; Swedavia är ingen hållbar konstruktion - det är uppenbart att...

Swedavia är inte bara svenskt flygs fiende nummer ett, det är stort samhällsproblem!


Uppdaterat 160209

Göteborgs Stad beslöt vid gårdagens möte - trots de märkliga formuleringarna i det föreslagna beslutet - att sälja de 13 hektaren på Säve flygplats till Swedavia.

– Det viktiga för oss har varit att bevara flygtrafiken. Genom planmonopolet har kommunen bestämt att marken enbart får användas som flygplats och det har vi och Liberalerna också lagt in ett särskilt yttrande om. Säve flygplats är ju också utsedd till riksintresse och det kan bara regeringen ändra på - inte köparen, förklarar han.

Vad som ska hända med flygplatsen som helhet är det dock ingen som vet ännu.

– Nej, och det har inte heller varit kommunens sak att utreda, säger Jahja Zeqiraj.

- See more at: http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2984934-goteborg-saljer-sin-mark-vid-save#sthash.IrY7ptcY.dpuf

– Det är viktigt för hela regionen att vi säkerställer att framför allt 112-flyget får vara kvar på Säve i minst 15 år. Det har vi gjort genom att dra nytta av förhandlingsläget, säger Jahja Zeqiraj (S), ordförande i fastighetsnämnden.

Han får medhåll av Moderaternas Hampus Magnusson, andre vice ordförande i fastighetsnämnden.

– Det viktiga för oss har varit att bevara flygtrafiken. Genom planmonopolet har kommunen bestämt att marken enbart får användas som flygplats och det har vi och Liberalerna också lagt in ett särskilt yttrande om. Säve flygplats är ju också utsedd till riksintresse och det kan bara regeringen ändra på - inte köparen, förklarar han.

Vad som ska hända med flygplatsen som helhet är det dock ingen som vet ännu.

– Nej, och det har inte heller varit kommunens sak att utreda, säger Jahja Zeqiraj.

- See more at: http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2984934-goteborg-saljer-sin-mark-vid-save#sthash.Cb5OSV8R.dpuf
 Läs mer i denna artikel i Göteborgs-Posten.

– Det viktiga för oss har varit att bevara flygtrafiken. Genom planmonopolet har kommunen bestämt att marken enbart får användas som flygplats och det har vi och Liberalerna också lagt in ett särskilt yttrande om. Säve flygplats är ju också utsedd till riksintresse och det kan bara regeringen ändra på - inte köparen, förklarar han.

Vad som ska hända med flygplatsen som helhet är det dock ingen som vet ännu.

– Nej, och det har inte heller varit kommunens sak att utreda, säger Jahja Zeqiraj.

- See more at: http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2984934-goteborg-saljer-sin-mark-vid-save#sthash.IrY7ptcY.dpuf

– Det viktiga för oss har varit att bevara flygtrafiken. Genom planmonopolet har kommunen bestämt att marken enbart får användas som flygplats och det har vi och Liberalerna också lagt in ett särskilt yttrande om. Säve flygplats är ju också utsedd till riksintresse och det kan bara regeringen ändra på - inte köparen, förklarar han.

Vad som ska hända med flygplatsen som helhet är det dock ingen som vet ännu.

– Nej, och det har inte heller varit kommunens sak att utreda, säger Jahja Zeqiraj.

- See more at: http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2984934-goteborg-saljer-sin-mark-vid-save#sthash.IrY7ptcY.dpuf

– Det viktiga för oss har varit att bevara flygtrafiken. Genom planmonopolet har kommunen bestämt att marken enbart får användas som flygplats och det har vi och Liberalerna också lagt in ett särskilt yttrande om. Säve flygplats är ju också utsedd till riksintresse och det kan bara regeringen ändra på - inte köparen, förklarar han.

Vad som ska hända med flygplatsen som helhet är det dock ingen som vet ännu.

– Nej, och det har inte heller varit kommunens sak att utreda, säger Jahja Zeqiraj.

- See more at: http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2984934-goteborg-saljer-sin-mark-vid-save#sthash.IrY7ptcY.dpuf

– Det viktiga för oss har varit att bevara flygtrafiken. Genom planmonopolet har kommunen bestämt att marken enbart får användas som flygplats och det har vi och Liberalerna också lagt in ett särskilt yttrande om. Säve flygplats är ju också utsedd till riksintresse och det kan bara regeringen ändra på - inte köparen, förklarar han.

Vad som ska hända med flygplatsen som helhet är det dock ingen som vet ännu.

– Nej, och det har inte heller varit kommunens sak att utreda, säger Jahja Zeqiraj.

- See more at: http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2984934-goteborg-saljer-sin-mark-vid-save#sthash.IrY7ptcY.dpuf

– Det viktiga för oss har varit att bevara flygtrafiken. Genom planmonopolet har kommunen bestämt att marken enbart får användas som flygplats och det har vi och Liberalerna också lagt in ett särskilt yttrande om. Säve flygplats är ju också utsedd till riksintresse och det kan bara regeringen ändra på - inte köparen, förklarar han.

Vad som ska hända med flygplatsen som helhet är det dock ingen som vet ännu.

– Nej, och det har inte heller varit kommunens sak att utreda, säger Jahja Zeqiraj.

- See more at: http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2984934-goteborg-saljer-sin-mark-vid-save#sthash.IrY7ptcY.dpuf

– Det viktiga för oss har varit att bevara flygtrafiken. Genom planmonopolet har kommunen bestämt att marken enbart får användas som flygplats och det har vi och Liberalerna också lagt in ett särskilt yttrande om. Säve flygplats är ju också utsedd till riksintresse och det kan bara regeringen ändra på - inte köparen, förklarar han.

Vad som ska hända med flygplatsen som helhet är det dock ingen som vet ännu.

– Nej, och det har inte heller varit kommunens sak att utreda, säger Jahja Zeqiraj.

- See more at: http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2984934-goteborg-saljer-sin-mark-vid-save#sthash.IrY7ptcY.dpuf

– Det viktiga för oss har varit att bevara flygtrafiken. Genom planmonopolet har kommunen bestämt att marken enbart får användas som flygplats och det har vi och Liberalerna också lagt in ett särskilt yttrande om. Säve flygplats är ju också utsedd till riksintresse och det kan bara regeringen ändra på - inte köparen, förklarar han.

Vad som ska hända med flygplatsen som helhet är det dock ingen som vet ännu.

– Nej, och det har inte heller varit kommunens sak att utreda, säger Jahja Zeqiraj.

- See more at: http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2984934-goteborg-saljer-sin-mark-vid-save#sthash.IrY7ptcY.dpuf

– Det viktiga för oss har varit att bevara flygtrafiken. Genom planmonopolet har kommunen bestämt att marken enbart får användas som flygplats och det har vi och Liberalerna också lagt in ett särskilt yttrande om. Säve flygplats är ju också utsedd till riksintresse och det kan bara regeringen ändra på - inte köparen, förklarar han.

Vad som ska hända med flygplatsen som helhet är det dock ingen som vet ännu.

– Nej, och det har inte heller varit kommunens sak att utreda, säger Jahja Zeqiraj.

- See more at: http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2984934-goteborg-saljer-sin-mark-vid-save#sthash.IrY7ptcY.dpuf



Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela