Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

The Battle Of Säve - 20

Publicerad 2016-02-04 17:25:00 i Swedavia - svenskt flygs fiende nr 1,



Rävspelet runt Säve flygplats fortsätter! Nu på måndag ska fastighetsnämnden i Göteborgs Stad ta beslut rörande försäljning av området inringat på bilden ovan till Swedavia. Att Swedavia i sin tur avser sälja flygplatsen till Serneke Group är ju känt sedan länge.

I förslaget till beslut (tjänsteutlåtande till fastighetsnämnden 2016-02-08. Dnr 600-2298/15) saxar jag följande:

I samband med att kommunfullmäktige fattade beslut om att bemyndiga fastighetsnämnden att överlåta det vid Säve flygplats belägna kommunägda markområdet till Swedavia AB, yttrande socialdemokraterna, miljöpartiet, vänsterpartiet, moderaterna, liberalerna (dåvarande folkpartiet), och kristdemokraterna samtliga att en viktig utgångspunkt för en överlåtelse av det kommunägda markområdet vid Säve flygplats, vore att den idag på flygplatsen befintliga flygverksamheten i så stor utsträckning som möjligt skulle bevaras för lång tid framöver.

Under hösten 2015 har såväl Västra Götalandsregionen som Sjöfartsverket skriftligen understrukit vikten av att staden i de fortsatta förhandlingarna med Swedavia AB värnar möjligheterna att den befintliga samhällsviktiga 112-flygverksamheten vid Säve flygplats även fortsättningsvis skall kunna bedrivas på flygplatsen.  
 
I de nu liggande avtalsutkasten utfäster sig köparen att driva sin verksamhet på Säve flygplats på ett sätt som medger att 112-flygverksamheten i vart fall under en femtonårsperiod (räknat från dagen då avtalen undertecknas av parterna) kan fortsätta att bedrivas på platsen. Liggande avtalsutkast säkerställer även att 112-flygverksamheten under sagda tid inte drabbas av oskäliga hyreshöjningar från köparens sida, vilket annars i praktiken hade kunnat omöjliggöra fortsatt helikopterdrift för 112-verksamheten på Säve flygplats.

På samma sätt utfäster sig köparen i nu liggande avtalsutkast att bedriva sin verksamhet på Säve flygplats på ett sätt som medger även övrig flygverksamhet att fortsatt operera från Säve flygplats under en femårsperiod, räknat från den dag avtalsutkasten undertecknas av parterna. När det gäller denna typ av flygverksamhet begränsas dock köparens utfästelse till sådan flygverksamhet som kan operera på flygbanor av maximalt 1 000 meters längd.  

 
Med andra ord så villkorar Göteborgs stad att Säve öronmärks till flygplats i endast fem år från undertecknandet av överlåtetelsekontrakt, och som helikopterlandningsplats i dito femton år. Vad kan man utläsa av detta? Jo att Serneke kommer att ha möjlighet att använda delar av Säve flygplats för avstjälpningsplats för muddermassor, betongfabrik etc om fem år, och om femton år över i princip hela området...

Och sen undrar man varför Göteborgs Stad ska ställa som villkor att ops ska ske från "flygbanor av maximalt 1000 meters längd" på Säve? Hur och varför kommer detta in i bilden från deras sida? Skulle Göteborgs Stad fara illa om det opererades från banor som var 1200-, 1500- eller - som nu - 2039 meter? Dikterar köparen eller säljaren villkoren? Är det för att Swedavia ska ha något att peka på och låsa flygplatsens storlek, när man i nästa led säljer till Serneke? Vad tror Du det här villkoret beror på?

  
Slutligen; inte med ett ord omnämns att Säve flygplats är klassat som ett riksintresse. Som berättat i inlägget The Battle Of Säve - 18 motsätter sig Trafikverket inskränkningar i riksintresset Säve flygplats. Det skulle vara bra att omgående få ett utlåtande angående vad som egentligen avses med riksintresse i det här fallet. En hint är uttrycket flygplatsverksamhet - Trafikverket snackar inte om heliport eller flygfältsverksamhet. Läs förresten vad Transportstyrelsen skrev 2009:

 

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela