Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

The Battle Of Rörberg

Publicerad 2016-12-07 22:17:00 i Flygföretagande,




Det började med att Gävle kommun gick ut med att man avsåg modernisera sin flygplats med den nya tekniken Remote Tower. Styrelsen i Gavlefastigheter Gävle kommun AB, GFAB, beslutade den 14 september 2016 att ställa sig bakom förslaget att behålla och utveckla Gävle flygplats med fjärrmanövrering (Remote Tower). Detta skulle göra den modernare och betydligt mer kostnadseffektiv. "Superbra". "Fantastiskt vad man kan göra med ny teknik". "Ett lyft för flygplatsen". "Nu vänder det för Rörberg". Ja, så lät det.
 
Sedan kom meddelande om vad notan för renovering och införandet av Remote Tower skulle kosta. Enligt kommunens egna beräkningar skulle det kosta 17 miljoner kronor att rusta upp och modernisera flygplatsen, samt ytterligare åtta miljoner kronor per år att driva den. Åtta av de 17 miljonerna var tänka att gå till Remote Tower-installationen.

Det slutade med att Gävle kommun la ner sin trafikflygplats. Istället.

 
Och fort gick det. Anmärkningsvärt fort. Tycker du att det var rätt konstigt förfarande: Att först sondera möjligheterna till modernisering och - pang! - när kostnaderna blev kända, blixtsnabbt lägga ner trafikflygplatsen? Jo, det handlar om ännu ett mord på en flygplats, och visst känns det som att "inriktningsbeslutet" att lägga ner var taget bra mycket tidigare. Var det ett spel för galleriet? Fanns det andra alternativa kostnadskalyler?

I det nålsöga av tidsutrymme vad det gäller debatt, fanns det dock de som ansåg att beslutsunderlaget som har lagts fram till politikerna var otillräckligt – och rentav felaktigt. Läs även denna kloka insändare - där anges det akuta investeringsbehovet till under tre miljoner. En helt annan kostnadsbild. Inte konstigt att debatten fortsätter även efter det beslutet mycket raskt har tagits.

Hur illa genomtänkt nedläggningsbeslutet är finns det tydliga indikationer på. För någon månad sedan yttrade kommunalrådet att man kunde tänka sig låta en annan aktör överta flygplatsdriften. På fråga om detta svarar det kommunala bostadsbolaget nu istället följande:
 
Gävle Kommunfullmäktige fattade i november beslutet att avveckla Gävle flygplats som Instrumentflygplats och omklassa Flygplatsen till en ”Icke godkänd flygplats”. Vårt uppdrag är att avveckla Gävle Flygplats ABs verksamhet, avveckla Instrument flygplatsen och omklassa flygplatsen till ”Icke godkänd flygplats”. Detta så att intressenterna ute på flygplatsen kan fortsätta sin verksamhet men utan Gävle kommuns insats.
 
Gavlefastigheter Gävle kommun AB eller Gävle kommun har inte för avsikt att sälja fastigheterna ute på Flygplatsen.
 
Nej, det rimmar inte. Är det så att man i kommunfullmäktige lurats in att tro att Remote Tower var den enda tänkbara lösningen för fortsatt drift? Mycket verkar peka på det. En sak är säker: Lekstugan Remote Tower behöver alltså uppenbarligen inte betyda att det blir säkrare och billigare...

Flyg är tyvärr numera något fult i mångas ögon i Sverige. På kommunal nivå ställs gärna flygplatsdriften mot daghemsplatser. Men flyg behövs för att föra oss närmare varandra inom rimlig tid, i nöd såväl som i lust. Och det, kära medborgare, är i grund och botten en demokratifråga.

Snipp, snapp, snut - och där var Gävle sjukhus närhet till ambulansflyget slut.


Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela